B Corporation: Celosvětové hnutí za prospěšné podnikání

Minulý týden jsem psal o snu předefinovat podnikání z maximalizace zisku směrem k obecnému prospěchu. Tak dnes vám chci říct, že tenhle sen nemám ani zdaleka sám. Největším světovým hybatelem na tomto poli je tzv. Benefit Corporation.

Co se týče Peoplecommu, tak v roce 2016 jsme se stali zakládajícím členem Slušné firmy. Vloni jsme se jako teprve druhá česká firma přidali k 1% pro planetu a tento rok bychom se rádi přidali – jako teprve třetí česká firma (první byl Frank Bold zde) – právě k BCorp.

Pokud o nich (zde definice české Wikipedie) slyšíte poprvé, tak v té nejobecnější rovině usilují celosvětově o to, o co se snažíme se Slušnou firmou v Česku a na Slovensku: O změnu pohledu většinové společnosti na to, co je to úspěch – od vydělávání peněz po obecnou prospěšnost. I oni se snaží vyhledávat, propojovat a podporovat organizace, které existují proto, aby ostatním prospěly a sloužili i jiným lidem, ne pouze akionářům. Tyto společnosti zároveň certifikují a společně s nimi usilují o změnu legislativy umožňující prospěšné podnikání – tj. to, které dává penězům jejich původní – dnes z velké míry ale zapomenutý – význam.

O co v BCorp jde? O změnu pohledu většinové společnosti na to, co je to úspěch – od vydělávání peněz směrem k obecné prospěšnosti.

V lednu loňského roku jsme se v Kalifornii setkali s Ryanem Honeymanem (viz video v úvodu), autorem manuálu (kdo chcete, můžu půjčit), který B Corp vysvětluje. Týden na to jsme se pak sešli s Andy Fyfem z jejich New Yorkské kanceláře. Obou jsem se snažil vyptat na to, o co jim jde, jak fungují a jak bychom mohli co nejlépe přiložit ruku ke společnému dílu.

Zde je v kostce to, co jsem zjistil plus paklík odkazů na další informace pro ty z vás, kteří si o B Corp chcete zjistit víc:

Provozují tzv. “B Lab” (laboratoř). Důvodem proč si říkají „laboratoř“ je ten, že nahlížejí na to, co dělají, jako na experiment.

Mají za sebou přes deset let existence. Hnutí založili tři lidé s tím, že dva ze spoluzakladatelů předtím rozjeli společnost And1Basketball, jejímž cílem byla podpora rozvoje městského basketballu. Tj. založili firmu, která měla řešit problém volného času a kriminality mládeže v amerických městech. Nedělali to proto, aby primárně vydělali. Jenomže pak je to přestalo bavit a firmu se rozhodli prodat (za 250 mil USD). Co následovalo, otevřelo zakladatelům oči: Prospěšnost byla pryč než bys řekl švec a z podpory basketbalu byla tuctová, na zisk zaměřená, firma.

Tak vznikl nápad vytvořit organizaci, která by řešila právě tento problém – chránit firmy před akcionáři tak, aby se nemuselo vše podřídit množení zisku, ale naopak, aby fungování firmy vycházelo z poslání. Vytvořit organizaci, která by tyto firmy propojovala.

Hlavní výzvou bylo zkraje to, že neexistoval standard. Co je to prospěšná firma znamenalo pro sto podnikatelů sto různých definic. Prvním úkolem bylo tedy definovat, co je to Benefit corporation – neboli prospěšná firma (naše definice z BCorp čerpá).

Hlavní výzvou bylo to, že neexistoval standard. Co je to prospěšná firma znamenalo pro sto podnikatelů sto různých definic. Prvním úkolem bylo tedy definovat, co je to Benefit corporation – neboli prospěšná firma.

V roce 2010 se podařilo prosadit “Benefit corporation” poprvé do amerického právního řádu. Vedle s.r.o, a.s., družstev a dalších forem prvánických osob tak můžete nově zvolit i Bcorp. To vám zaručuje to, že prospěch a ohleduplnost můžete dát na první místo a máte tak právní ochranu proti vlastníkům, kteří by mohli požadovat stále větší zisky. Dnes je to možné v 33 státech USA, v Itálii a Portoriku.

Největší B korporací je Patagonia.

V B Lab mají dvě oblasti zájmu: 1) snahu o redefinici úspěchu, tj. cílem je certifikovat co nejvíce firem = nám ostatním zaručit, že právě na tyto firmy je možné se spolehnout v tom, že ostatním prospívají. 2) snaha o úpravu legislativy tak, aby bylo možné se v co možná nejvíce státech stát obecně prospěšnou společností.

Zde několik videí, které projekt představují. B Lab zde:

B Corp hymna:

Redefine success in business | Bart Houlahan | TEDxYYC:

Možná tomu bude nejlépe rozumět na zdůvodnění jednotlivých členů. Proč jsme členem B Corp. Zde příklad Etsy:

https://www.youtube.com/watch?v=G4Onfh0QvbE

Zde Revolution Foods:

Toť vše. Podívejte se zase na aktuální nabídky práce a setkání (furt se to mění :-)) a 21.3. na viděnou a první ze série letošních mini-konferencí s názvem Demystifikace Matrixu.

Zde celá jarní mini-série. Cena: 390 – 450 Kč; míst vždy celkem 60, pro veřejnost max. 30. 

Demystifikace matrixu 21.3.’18
Marketing bez manipulace 26.4.’18
Svoboda v práci 24.5.’18
Kmeny 19.6.’18

FacebookLinkedInEmail