Tereza Havrlandová o raw food, udržitelném podnikání a budoucnosti Lifefoodu

Ekologie, Příklady a inspirace, Rozhovory, Souvislosti / 8. 9. 2019 / Tereza Fofoňková

Tereza Havrlandová je zakladatelkou Lifefood a průkopnicí v podnikání v oblasti raw food, tzv, živé stravy. Lifefood je česká firma, ale úspěšně exportují na mnoho zahraničních trhů. O tom co je raw food,, jaké je to podnikat slušně, s ohledem na planetu jsme si přečtěte v dnešním rozhovoru.

Terezo, co je to raw food?

Rawfood je dobré jídlo, které je plné živin a energie z přírody. Není to žádné chemo jídlo, jak nazývá běžnou marketovou produkci Tomáš (Tomáš Hajzler, zakladatel Slušné firmy, pozn. red.), ba je to přímo jeho opak. Čistě technicky je raw jídlo zpracováváno za studena, do 45 stupňů Celsia, z raw surovin, takže jeho výživové a chuťové vlastnosti zůstávají zachovány. Neobsahuje žádná aditiva, a ani nebylo vyrobeno žádnými industriláními procedurami. Je radost ho jíst, je radost žít.

Od založení Lifefood uběhlo už pár let, jak se trh rawfood změnil?

Rawfood má smysl a proto se o něj začala zajímat slušná řádka spotřebitelů. V důsledku toho se na něj vrhlo i mnoho firem, které jinak o zdravou výživu nezavadí a jde jim vždy pouze o to, „vytřískat“ z každého trendu co nejvíce. Ono by to samo o sobě nebylo zas tak špatné, kdyby ovšem raw „neprznili“ a vyráběli poctivě. Předpokladem kvalitního raw jídla je jeho BIO kvalita a fakt, že nejen produkt ale ani jeho ingredience nejsou nikdy během procesu vystaveny vyšším teplotám. Jedině tak pocítíte rozdíl mezi klasickým produktem a raw produktem, a můžete z rawfoodu mít očekávané přínosy. Lifefood je hrdý na to, že tyto dvě klíčové kvality vždy drží a držel. U nás je zkrátka vždy jistota BIO a RAW kvality zaručena. Bohužel většina trhu to takto nepojímá.

Co pro vás znamená slušné podníkání/být slušnou firmou?

Chovat se, jednat a podnikat s širším rozhledem, s vědomím souvislostí a propojenosti v celku. Konkrétně to znamená, že jsou pro nás důležité vztahy více než zisk, zajímá nás třeba, jakým způsobem hospodaří naši dodavatelé na svých pozemcích, protože chceme krajinu kultivovat a ne ničit. Zajímá nás, odkud se bere proud, který napájí náš provoz a naší odpovědí je, že pak používáme výhradně elektřinu z obnovitelných zdrojů. Zajímá nás, co se děje s obaly od našich výrobků poté, co je sníte a odpovídáme hledáním eko obalů. Zajímají nás dopady našeho konání a ty negativní se snažíme eliminovat a naopak proměňovat svět k lepšímu. Vyrábíme produkty, které jsou to, co o nich tvrdíme a na nic si nehrajou, nepoužíváme marketingové triky.

Postupně přecházíte na 100% kompostovatelné obaly na vaše výrobky, co vás k tomu vede?

Právě to, že se snažíme jednat slušně a s respektem k planetě Zemi. Je zbytečné opakovat, jak moc jsme si ji jako lidstvo dokázali v krátkém čase zaplavit odpadky. Je palčivou otázkou pro nás všechny, co s tím nyní dál. Chceme prodávat více našich produktů a šířit tak naše hodnoty do širší společnosti, ale to znamená i více obalů a odpadků. Bez obalu to sice jde skrz nové bezobalové obchody, ale jen s velmi krátkým dosahem. 100% kompostovatelné obaly jsou zatím ta nejlepší odpověď, jakou jsme našli. Balit, přestože to je finančně náročné, naše produkty do obalů, které se navrátí do přírody  a nezbyde po nich nic. Jsme rádi, že se nám takové obaly podařilo najít, na rozdíl od takových co jen „eko“ vypadají, ve skutečnosti jsou ale často i horší než tříditelný plast. V potravinářství jsou velice přísné normy a najít na všechny strany vyhovující řešení není snadné. My se ovšem nevzdáváme a díky tomu máme nyní již 4 řady výrobků – snídaňové směsi, superfoods, proteiny a sušené ovoce a ořechy – právě v těchto kompostovatelných obalech.

Máte spuštěnou fundraisingovou kampaň na Fundliftu, proč jste vybrali Fundlift?

Lifefood je společnost, která se zrodila z ideí. Z ideí veganství, lásky k planetě Zemi, a víře, že způsob, jakým pečujeme o své tělo, tedy i kvalita jídla, je klíčový proto, jak kvalitně a šťastně svůj život prožijeme. Nebýt podpory zákazníků, Lifefood by tu nebyl, protože nikdy jsme nevyvíjeli žádné extrémní marketingové aktivity, marketingem je pro nás kvalitní produkt. A právě pro naše zákazníky, fanoušky, lidi, kteří to mají stejně jako my, je Fundlift šance, jak náš vztah posunout na další úroveň. Každý teď může mít doopravdicky svůj kousek Lifefoodu a proto Fundlift. Dává šanci všem. Je to skvělá moderní forma crowdfundingu a propojování firem s jednotlivci, kdy na rozdíl od klasického crowdfundingu ve kterém se stanete dárcem, tak zde se stanete majitelem podílu a společníkem v obchodní společnosti s vidinou budoucího ekonomického výnosu.

Na co budou vybrané peníze použity?

Obecně se dá říct že jde o strategický rozvoj firmy. Určitě bychom rádi rozšiřovali produktové řady, takže máme již v hledáčku pěkné stroje. Mimo jiné také větší efektivitu v některých momentech výroby a v neposlední řadě třeba Lifebarky raw čokoládě! Dále chceme posunout náš marketing na vyšší úroveň a rozšířit tak naše možnosti, jak komunikovat naší kvalitu a hodnoty.
Více o Lifefoodu si můžete přečíst tady.

FacebookLinkedInEmail