Firma, tak jak ji dnes známe, vznikla v pozdním středověku proto, aby zastavila bohatnutí městského obyvatelstva. Její úloha je dodnes stejná: Těžit hodnotu od zákazníků, zaměstnanců a komunit, kde působí.
A proč nám záleží na tom, jak firma funguje?
Je to místo, kde trávíme většinu našich bdělých životů.
Je to místo, kde si vyděláváme na život.
Je to místo, na které se 9–20 let připravujeme ve škole.
Je to místo, kam dnes chodíme s většinou našich potřeb.
Je to síla, která si lobbingem a dalšími technikami určuje, jak bude fungovat náš vzdělávací, politický, ekonomický a společenský systém.
Je to síla, které se
podařilo u většiny obyvatel planety vybudovat závislost na trhu (tj. na nakupování
a vydělávání) a ztratit schopnost postarat se sami o sebe.
Je to síla, která stojí za současnou anomií (stav společnosti, kdy přestávají platit pravidla, normy
a morální hodnoty).
Je to síla, která podkopává stav naší demokracie.
Je to síla, která přetváří tvář naší planety, a která je přímo zodpovědná za změnu klimatu.
Je nutné přejít od těžby hodnoty k vytváření hodnoty! Je třeba urychlit evoluci. Z dnes převažující oranžové fáze vědomí je třeba se posunout do tyrkysové.
Cílem jsou peníze
Těžba hodnoty
Trvalý růst – čím větší, tím lepší
Lobbingem a PR na míru šitá legislativa: „Co není
zakázáno, je povoleno“
Externalizace nákladů
Lidské zdroje
Mocenská hierarchie
Nad-/pod-řízenost
Soupeřící jednotlivci
maximalizující užitek
Cukr/bič
Cílem je vyšší smysl
Tvorba hodnoty
Správná velikost – organický růst
Zlaté pravidlo „Dělej druhým to,
co chceš, aby dělali oni Tobě“
Přebírání zodpovědnosti
Lidskost – lidé se svými
silnými i slabými stránkami
Sebe-řízení, neformální organický leadership, demokracie, holakracie
Spolupracující komunita
Smysl, svoboda, sounáležitost
Tak jako česká krajina potřebuje odejít od monokultur typu řepka/smrk, tak i podnikání musí přejít od dichotomie “na zisk zaměřená firma” vs. neziskovka, k různorodosti forem (družstva, spolky, městské, církevní, sousedské, školní, komunitní, sociální,…) s tím, že každá organizace jde za vyšším smyslem. Peníze nejsou cílem, ale prostředkem.
Každá firma zlepšuje či zhoršuje životní podmínky pěti entitám: Vlastníkům, zaměstnancům, zákazníkům, komunitám a planetě. Aktuální legislativa ale definuje podnikání jako výdělečnou činnost vykonávanou za účelem dosažení zisku. Zákon se nikterak nezabývá tím, zda podnikání prospívá. Pokud je to podle platné legislativy daného státu legální, nebo pokud to firemní právníci, PR agentury a lobbisté dokážou ostatním jako legální „prodat“ (případně legislativu změnit), je to v naprostém pořádku.
Vlastníci
Mají podíl na úspěchu organizace. Firma je celkově finančně zdravá.
Zaměstnanci
Mají možnost ve firmě vykonávat smysluplnou práci, spolurozhodovat a žít důstojný život. Výkon práce prospívá jejich psychickému i fyzickému zdraví.
Zákazník
Má při rozhodovaní
o nákupu skutečně svobodnou volbu tj. veškeré dostupné informace, není do nákupu tlačen, ani k němu manipulován. Produkt či služba zlepšuje jeho život.
Komunita
Firma je aktivní součástí komunit(y) v místě nebo v místech svého působení včetně těch v online prostoru.
Planeta
Firma staví na principech
„Z kolébky do kolébky“: Využívá obnovitelnou energii, trvale snižuje energetickou náročnost, spotřebu vody, výskyt toxických látek a produkci odpadu.
V DNA všech velkých světových náboženství je tzv. Zlaté pravidlo.
V byznysu dnes platí přístup “Co není zakázáno, je povoleno”. Lobbingem, PR a přímým kupováním politiků je na míru šitá legislativa rámcem, který určuje hranice podnikání.
Zlaté pravidlo aneb “Dělej druhým to, co chceš,
aby dělali oni tobě” znamená, že firma staví etiku nad zisk. Snaží se chovat morálně i v případě, že to není zákony vynucováno.
na nás míří každý den různými institucemi a médii
na nás míří každý den různými institucemi a médii
Goodwashing (předstírání, že aktivity firmy prospívají lidem – zákazníkům, dotčeným komunitám, dětem, starým lidem, znevýhodněným skupinám lidí…)
Greenwashing (předstírání,
že firemní podnikání prospívá přírodě)
Pinkwashing (tvrzení, že firma bojuje proti rakovině a/nebo podporuje sexuální menšiny)
Artwashing (podpora kulturního dědictví a kultury obecně)
A mnohé další… S detaily dalších technik se seznamte v seriálu „Byznys 101„.
Komunita firem a neziskovek usilující o změnu toho, jak se u nás podniká a pracuje: Od jednostranné kumulace zisku a externalizace škod, k obecné prospěšnosti a zodpovědnosti.
E-mail: zuzka@slusnafirma.cz