Slušná Firma

Co je vlastně firma?

Firma, tak jak ji dnes známe, vznikla v pozdním středověku proto, aby zastavila bohatnutí městského obyvatelstva. Její úloha je dodnes stejná: Těžit hodnotu od zákazníků, zaměstnanců a komunit, kde působí.

Proč je důležité ji změnit

A proč nám záleží na tom, jak firma funguje?

Je to místo, kde trávíme většinu našich bdělých životů.

Je to místo, kde si vyděláváme na život.

Je to místo, na které se 9–20 let připravujeme ve škole.

Je to místo, kam dnes chodíme s většinou našich potřeb.

Je to síla, která si lobbingem a dalšími technikami určuje, jak bude fungovat náš vzdělávací, politický, ekonomický a společenský systém.

Je to síla, které se
podařilo u většiny obyvatel planety vybudovat závislost na trhu (tj. na nakupování
a vydělávání) a ztratit schopnost postarat se sami o sebe.

Je to síla, která stojí za současnou anomií (stav společnosti, kdy přestávají platit pravidla, normy
a morální hodnoty).

Je to síla, která podkopává stav naší demokracie.

Je to síla, která přetváří tvář naší planety, a která je přímo zodpovědná za změnu klimatu.

dravost

Co s firmou dál?

Je nutné přejít od těžby hodnoty k vytváření hodnoty! Je třeba urychlit evoluci. Z dnes převažující oranžové fáze vědomí je třeba se posunout do tyrkysové.

Včera

Cílem jsou peníze
Těžba hodnoty

Trvalý růst – čím větší, tím lepší

Lobbingem a PR na míru šitá legislativa: „Co není
zakázáno, je povoleno“

Externalizace nákladů

Lidské zdroje

Mocenská hierarchie

Nad-/pod-řízenost

Soupeřící jednotlivci
maximalizující užitek

Cukr/bič

Dnes

Cílem je vyšší smysl
Tvorba hodnoty

Správná velikost – organický růst

Zlaté pravidlo „Dělej druhým to,
co chceš, aby dělali oni Tobě“

Přebírání zodpovědnosti

Lidskost – lidé se svými
silnými i slabými stránkami

Sebe-řízení, neformální organický leadership, demokracie, holakracie

Spolupracující komunita

Smysl, svoboda, sounáležitost

Monokultura vs. polykultura

Tak jako česká krajina potřebuje odejít od monokultur typu řepka/smrk, tak i podnikání musí přejít od dichotomie “na zisk zaměřená firma” vs. neziskovka, k různorodosti forem (družstva, spolky, městské, církevní, sousedské, školní, komunitní, sociální,…) s tím, že každá organizace jde za vyšším smyslem. Peníze nejsou cílem, ale prostředkem.

vyssi-smysl

Pět entit, kterým se firma zodpovídá

Každá firma zlepšuje či zhoršuje životní podmínky pěti entitám: Vlastníkům, zaměstnancům, zákazníkům, komunitám a planetě. Aktuální legislativa ale definuje podnikání jako výdělečnou činnost vykonávanou za účelem dosažení zisku. Zákon se nikterak nezabývá tím, zda podnikání prospívá. Pokud je to podle platné legislativy daného státu legální,  nebo pokud to firemní právníci, PR agentury a lobbisté dokážou ostatním jako legální „prodat“ (případně legislativu změnit), je to v naprostém pořádku. 

Vlastníci

Mají podíl na úspěchu organizace. Firma je celkově finančně zdravá.

Zaměstnanci

Mají možnost ve firmě vykonávat smysluplnou práci, spolurozhodovat a žít důstojný život. Výkon práce prospívá jejich psychickému i fyzickému zdraví.

Zákazník

Má při rozhodovaní
o nákupu skutečně svobodnou volbu tj. veškeré dostupné informace, není do nákupu tlačen, ani k němu manipulován. Produkt či služba zlepšuje jeho život.

Komunita

Firma je aktivní součástí komunit(y) v místě nebo v místech svého působení včetně těch v online prostoru.

Planeta

Firma staví na principech
„Z kolébky do kolébky“: Využívá obnovitelnou energii, trvale snižuje energetickou náročnost, spotřebu vody, výskyt toxických látek a produkci odpadu.

Znovuobjevení Zlatého pravidla

V DNA všech velkých světových náboženství je tzv. Zlaté pravidlo.

V byznysu dnes platí přístup “Co není zakázáno, je povoleno”. Lobbingem, PR a přímým kupováním politiků je na míru šitá legislativa rámcem, který určuje hranice podnikání.

Zlaté pravidlo aneb “Dělej druhým to, co chceš,
aby dělali oni tobě” znamená, že firma staví etiku nad zisk. Snaží se chovat morálně i v případě, že to není zákony vynucováno.

na nás míří každý den různými institucemi a médii

na nás míří každý den různými institucemi a médii

goodwashing

Goodwashing (předstírání, že aktivity firmy prospívají lidem – zákazníkům, dotčeným komunitám, dětem, starým lidem, znevýhodněným skupinám lidí…)

Agrofert
Agrofert na svém webu tvrdí, že přispívá k rozvoji české krajiny a místních komunit - ve skutečnosti ale Agrofert krajinu ničí monokulturami, tráví půdu a vodu nadměrným užíváním pesticidů, herbicidů, insekticidů. Agrofert skupuje malá hospodářství a sjednocuje je pod koncern, což naopak komunity ničí.
Benzina
Zaměstnanci Benziny (dceřinná společnost polského koncernu Orlen - čerpací stanice) věnují krev. Orlen prodává zpracovanou ropu, pracovníci na čerpacích stanicích pracují často na směny/v noci a v hlučném prostředí (dálnice).
Vafo
Firma Vafo vyrábí krmivo pro domácí mazlíčky. Psí snacky přiváží z Číny přez výslovný zákaz EU. Na obale je to řešeno nápisem "Distribuce pro EU - Vafo". V našem zkoumání jsme došli k tomu, že z Číny se nesmí pet food dovážet, protože se nedá dohledat z čeho je.
Mc'Donald
McDonald's přes podporu dětského fotbalu a recyklovatelné kelímky též předstírá, že ochraňuje planetu. Tuny jednorázových plastu, které Mc denně prodá planetu neochrání.
Phillip Morris
Phillip Morris buduje svoji společenskou odpovědnost tím, že pomáhá zlepšovat životní podmínky znevýhodněných lidí. Phillip Morris je největší výrobce a prodejce tabákových výrobků v České republice - produkt, který prokazatelně způsobuje fatální zdravotní problémy.
Previous slide
Next slide
Papírové tašky
Jednorázové papírové tašky, které mají evokovat udržitelnost a ochranu přírody. Žádný jednorázový výrobek není ekologický.
Coca-cola
Coca-Cola vyrábí zdání, že jsou ekologickou firmou. Ve skutečnosti prodávají miliony plastových lahví a tím významně přispívají ke zněčišťování planety, využívání zdrojů. Nyní tvrdí, že sice umí vyrobit 100% recyklovanout PETku, ale dalších X let ji používat nebudou. Nedávno se také spojili s iniciativou Ukliďme Česko - chtějí nám pomoci uklidit bordel, za který z velké části mohou.
H&M
Udržitelná kolekce, která zahrnuje kousky, které mají příměs lnu, tenzelu, biobavlny skutečně udržitelné nejsou. HM stále vyrábí rychlou módu, kterou vyrábí v Asii za neférové mzdy, a poté převáží přes celý svět.
IKEA
V ikea.pl mají na jeden klik nabídku produktů "dobré pro planetu". Když si nabídku zobrazíte, tak Vám vyjede seznam převážně plastových výrobků k uchování potravin (k tomu máme všichni už doma lednice a mrazničky). Většina těchto výrobků je z prvotního plastu. Ne, výroba a nákup dalších a dalších plastů pro planetu dobré rozhodně není.
Madeta
Obal, který „ochraňuje přírodu“, ale je stále jednorázový, a tak další ropa, voda, elektřina, CO2, toxické látky a především další odpad (každý jednorázový obal je odpad!) s dalšími nároky na energie a další toxické látky.
Tesco
Tesco si dovoluje tvrdit, že díky jejich lednicím chrání životní prostředí! Tesco, které zabírá svými obrovskými prodejnami obrovské prostory, kde je vše zabaleno v plastu, kde většina jejich zboží jede přes půl Evropy/světa, kde je skoro nemožné najít BIO potraviny.
Recyklace
Tzv. recyklace odpadů, která je ve skutečnosti dílem vyhazováním a dílem downcyklací vydávané za ochranu přírody.
Previous slide
Next slide
greenwashing

Greenwashing (předstírání,
že firemní podnikání prospívá přírodě)

pinkWASHING

Pinkwashing (tvrzení, že firma bojuje proti rakovině a/nebo podporuje sexuální menšiny)

Avon
Avon tvrdí, že bojuje proti rakovině, ale neřeší jak udržet zdraví - jejich průmyslové vyráběné kosmetické přípravky (dodávané většinou v plastových obalech) jsou směsí chemických látek, jejichž vliv na lidské zdraví nebyl nikdy testován.
Campbell
Plechovky Campbell s růžovou polévkou, nejvíce kontaminované bisfenolem-A (BPA), podezřelým karcinogenem , pomohly v roce 2006 darovat více než 800,000 dolarů pro organizaci breastcancer.org.
Previous slide
Next slide
Orlen Unipetrol
Orlen Unipetrol zpracová ropu a výrábí, distribuuje a prodává pohonné hmoty a petrochemické produkty – zejména plasty a hnojiva. Jedna z jejich mnoha washing-aktivit (CSR) je i podpora Národního muzea ve Varšavě.
PPF
Investiční skupina PPF mezi jejíž firmy patří například lichvářská společnost Home Credit, podporuje činnost galerie.
Previous slide
Next slide
ARTWASHING

Artwashing (podpora kulturního dědictví a kultury obecně)

A mnohé další… S detaily dalších technik se seznamte v seriálu „Byznys 101„. 

K lepšímu pochopení

Komunita firem a neziskovek usilující o změnu toho, jak se u nás podniká a pracuje: Od jednostranné kumulace zisku a externalizace škod, k obecné prospěšnosti a zodpovědnosti. 

Kontakt