Slušná Firma

cílová skupina

Marketing vs mattering

Průměrný obyvatel západního světa je terčem 4 – 10 tisíc reklamních sdělení denně (zde). Cílem většiny je prodat nám konzum jako smysl našich životů a řešení většiny našich problémů. Marketing je tím, co vytváří naši dnešní realitu. 

reKLAMAt

„Reklama je organizované
       vytváření nespokojenosti.“

                            Charles F. Kettering, šéf výzkumu GM

Jak to funguje?

Jeden ze zakladatelů PR Walter Lippmann rozdělil lidi do tří skupin:
Vládnoucí elity; ti, kteří pomáhají vládnoucím elitám; nás ostatní označil za zmatený dav, kterým je možné snadno hýbat, kam je třeba.

Vládnoucí elity

Pomahači

Zmatený dav

To bylo v roce 1922 (v knize Veřejné mínění) ještě před vynálezem metod moderního manipulativního marketingu a dlouho před nástupem šmírovacího kapitalismu.

Život s marketingem

Marketing, jak ho dnes známe nám podsouvá:

1. Konzum jako smysl života.

2. Vydává radovánky za radost a tím nás vzdaluje pochopení skutečné podstaty života.

3. Nutí nás kupovat věci, které nepotřebujeme a nechceme a tím nás udržují v koloběhu vydělávání.

4. Umělá inteligence z nás dělá stále manipulovatelnější zvíře.

5. Ničí lidské duše a přírodu.

„Chodíme do práce, kterou nesnášíme,
abychom si koupili věci, které nepotřebujeme proto, abychom se vyrovnali lidem, které nemusíme.“

Tyler Durden

kdo-je-bl†zen

Je čas na mattering

Vzhledem k palčivosti krizí, kterým čelíme, je třeba přejít od manipulace emocí s cílem prodat nám, co nepotřebujeme k vyprávění příběhů, které nás propojují kolem našich společných cílů.

Mattering (čti materink) z anglického “záležet na”.*
Termín objevila při svém hledání cesty jak neškodit a snaží se popularizovat Michaela Thomas s kolegy ze studia Butterflies&Hurricanes
.

* Mattering, an important but understudied concept, is defined as a sense of belonging in relation to others, or feelings that one is important to others (Pearlin & LeBlanc, 2001; Rosenberg & McCullough, 1981; Schlossberg, Lynch, & Chickering, 1989; Taylor & Turner, 2001)

Srovnání praktik

Marketing

Manipulace nejvnitřnějších emocí s cílem prodat lidem,
co nepotřebují ani nechtějí

Cíl:

maximalizace zisku

Styl:

těžba hodnoty

smyšlené příběhy

komercializace

vytěžení přírody

komunikuje se persona

volný trh

Cíl firmy:
maximalizace zisku

Cíl zákazníka:
maximalizace užitku

Mattering

Vyprávění příběhů
propojujících lidi, s cílem
uspokojování  jejich potřeb

Cíl:
propojování lidí
a řešení jejich problémů

Styl:

tvorba hodnoty

skutečné příběhy

respekt vůči limitům přírody

+ stín = celek

komunitní trh

Cíl firmy:
spolupráce
na společném smyslu

Matteringové devatero

Možná už víte, co mattering je. Jak ale vypadají kroky směrem k němu v praxi? Pro zvědavce i zájemce o zlidštění svého podnikání, jsme připravili matteringové devatero.

1. Na lidech záleží!

Ať se jedná o spolupracovníky, dodavatele, zadavatele, klienty či koncové zákazníky – slučitelnost hodnot je pro matteringové podnikání naprosto klíčová.

2. Važte si práce své i jiných

Nepracujte pro lidi zadarmo, příslib či pod cenou a nechtějte po ostatních, aby za takových podmínek pracovali pro vás.

3. Jednejte s lidmi s respektem

Všichni jsme jen lidé – ať je to dodavatel, šéf, kolega, zaměstnanec, …
Respekt si zaslouží každý bez ohledu na pozici. Dobré vztahy jsou základními soft skills pro udržitelné fungování firmy (odzkoušeno za vás). 

4. Vyberte si Planet-friendly práci

Dopady našich činů se nás týkají a environmentální hodiny tikají. Mějme proto k našim zdrojům úctu – nedrancujme je v zájmu zaopatření živobytí, třebaže jistý flek v korporátní mašinerii je rozhodně pohodlnější. 

5. Vzbuzovat důvěru = říkat pravdu

Chcete-li,aby Vám vaši zaměstnanci, dodavatelé či klienti důvěřovali, je potřeba mluvit i jednat pravdivě. Lež má krátké nohy a pověst se mnohem snadněji ztrácí než získává.

6. Spolupracujte se svým srdcem a intuicí

Často srdce ví, i když hlava ještě nezná své ,,Proč?”. Rozum samozřejmě nevynechávejte, ale přizvěte k rozhodování také vaše niterné marketingové nástroje – srdce a intuici.

7. Řešte věci s chladnou hlavou

Druzí lidé nejsou hromosvodem vašich emocí, které neumíte zvládat. Než kolem sebe začnete plivat oheň, zkuste se projít nebo napočítat do deseti. 

8. Každá práce má svou cenu

I ta nejmenší položka vás stála čas, úsilí a peníze. Do faktury proto patří také drobnosti, které druhá strana nevidí, či je vnímá jako “práci na 5 minut”.

9. Buďte autentičtí a nežijte ve strachu

Zbraní každého z nás je autenticita a kuráž na to jít vyjádřit. Jednejte, přestože máte obavy. Kdo se bojí, měl by jít do lesa, aby zjistil, že se nemá čeho bát. 

Komunita firem a neziskovek usilující o změnu toho, jak se u nás podniká a pracuje: Od jednostranné kumulace zisku a externalizace škod, k obecné prospěšnosti a zodpovědnosti. 

Kontakt