Co nového v Zapposu od 1. vydání knihy Štěstí doručeno?

2.5.2017 , Tomáš Hajzler

Co nového v Zapposu od 1. vydání knihy Štěstí doručeno?

Zappos byl zkraje 21.století ve firemním světě jeden velký hit. Za osm let narostli s obratem z nuly na miliardu dolarů. Nevynalezli přitom žádnou závratnou technologii. Prodávali „jen“ boty na internetu. Úspěch postavili na tom, že se nezaměřili na peníze, ale na štěstí. Štěstí svých zaměstnanců a zákazníků.
Zakladatel Zapposu Tony Hsieh o tom všem napsal v roce 2010 ve své knize Štěstí doručeno. Ta se stala celosvětově ještě větším hitem než celý Zappos. Od roku 2011 patří i k našim hitům. O tom svědčí i to, že jsme ji právě vydali potřetí. 

Zajímalo nás, co je ve firmě od doby prvního vydání knihy jinak, a tak jsme se tam byli v lednu, už podruhé, podívat. Vznikly z toho celkem čtyři články (toto je první z nich) a dvě videa (zde a zde). První části postřehů byla podkladem pro napsání úvodu k třetímu vydání knihy. Snažím se vysvětlit, co je Zappos, kdo je to Tonny Hsieh a hlavně, jak bouřlivým vývojem si firma za posledních pět let prošla…

Ve světě existuje nespočet firem, které bez větší přidané hodnoty „jen tak něco přeprodávají“. Firmy tohoto typu však pouze zcela ojediněle vyzařují takový magnetismus jako americký internetový prodejce obuvi Zappos. Při prvním, zběžném nahlédnutí dovnitř nevidíme nic neobyčejného – většina lidí zvedá telefony, odpovídá na e-maily nebo balí balíky…

Je zde ovšem jedno obrovské „ale“. Firma Zappos naučila Američany nakupovat boty na internetu, a to tak, že na ni její zákazníci nedají dopustit. Za deset let dokázala vyrůst z nuly na miliardu dolarů obratu ročně. Na zaměstnání v Zapposu jsou dlouhé pořadníky. Míří sem zástupy lidí z celého světa, aby se na toho podnikatelského „podivína“ mohli podívat na vlastní oči a zblízka. Zappos se stal ikonou a obdivovaným podnikatelským modelem a Tony Hsieh (čti Šej) příkladem pro všechny, kdo vedou nějakou firmu. Město Las Vegas, v němž Zappos sídlí, jej dává za vzor, jak by se měla firma chovat k místu, kde působí.

Odkud se úspěch Zapposu bere? Místo na peníze vsadili na štěstí. Hlavním cílem zaměstnance Zapposu není dosáhnout nějakých čísel, nýbrž nadchnout druhé lidi, tedy především zákazníka. Nadšení zákazníka ale začíná „doma“, to znamená ve firmě. Už na recepci tak trochu tápete, zda jste si náhodou nespletli adresu a neocitli se v nějakém zábavním parku. Stejně tak si připadáte v kterékoliv kanceláři v architektonicky velmi působivé budově bývalé radnice města Las Vegas. Zavřenými dveřmi jejich sídla však překvapení nekončí…

Ujdete pár metrů a jste v samém centru Las Vegas, které bylo ještě před pár lety chátrající a nebezpečnou čtvrtí s několika vykřičenými kasiny a motely, jemuž bylo lepší na hony se vyhnout. Poté, co sem v roce 2013 Zappos přesídlil, se Tony Hsieh pustil do „Projektu obnovy centra“ (Downtown Project). Díky tomu zde během krátké doby nezůstal kámen na kameni – přibyly tady nové obchody, kavárny, restaurace, hotely, každoročně se tu koná několikadenní festival s názvem „Life is Beautiful“, kterého se účastní přes čtvrt milionu účastníků.

Poslední dva roky je Zappos zároveň největší firmou na světě, která působí na principech tzv. holakracie – systému sebeřízení, který znamená, že ve struktuře organizace nejsou prakticky žádní manažeři (více viz zde). Pro nás ostatní, kteří se zabýváme otázkou, jak v budoucnu zorganizovat firmy a obecně společnost, je to tudíž velmi důležitý experiment, který sledujeme s nadějí i obavami. Lidé v Zapposu sami říkají, že holakracie je pro ně cestou k dosažení tzv. tyrkysové fáze fungování organizace, jak o tom mluví Frederic Laloux ve své strhující knize Budoucnost organizací, kterou jsme vydali v roce 2016. Chcete-li porozumět tomu, jak Zappos funguje dnes, určitě si přečtěte i tuto knihu (Mimochodem každý zaměstanec Zapposu dostal od Tonyho jeden výtisk).

Kniha Štěstí doručeno popisuje Tonyho obdivuhodnou životní cestu, jak Tony přemýšlí, jak se svými přáteli Zappos budoval i jak Zappos funguje. Od roku 2010, kdy kniha vyšla poprvé, inspirovala už miliony podnikatelů (i ne-podnikatelů) po celém světě. Fakt, že ji u nás vydáváme již potřetí, svědčí o tom, že ani naše končiny nejsou výjimkou. Právě naopak. Je velmi potěšující, že kniha Štěstí doručeno i Zappos zanechaly svůj nesmazatelný otisk již také v mnoha českých a slovenských firmách.

O Zapposu si můžete přečíst v třech textech, které budou na tomto blogu následovat: 20 postřehů ze Zapposu. Downtown Project, Zappos a Holakracie.

P.S.1: Snažíme se žít, co hlásáme. Jedním z našich dlouhodobých cílu je zbytečně neškodit. Štěstí doručeno je naše zatím nejekologičtější kniha – komplet na recyklovaném papíře, netoxickými barvami, šitá místo lepení – viz toto video:

P.S.2: Věříme v to, že podnikání má sloužit všem lidem, kterých se dotýká. Věříme též v to, že příklady jsou nejlepšími učiteli. Víte-li o jakékoli organizaci, která podniká proto, aby vyřešila nějaký skutečný společenský či ekologický problém, propojte nás. Děkuji.

newsletter

Buďte první, komu od nás cca jednou měsíčně přistanou do schránky zprávy a další informace.

Vaše e-mailová adresa zůstává pouze u nás.

Kontakt

E-mail:

lenka@slusnafirma.cz

 

Doručovací adresa:

Boženy Jandlové 3, Praha 4 – Komořany, 140 00

 

Fakturační údaje:

Tomáš Hajzler Boženy Jandlové 3, Praha 4 – Komořany, 140 00
IČ: 61026280 | DIČ: CZ7105263704

 

Bankovní spojení:

FIO banka, a. s. 2500405273/2010

Napište nám

Před odesláním zaškrtnete, že nejste robot.