Prospět! Ale také zbytečně neškodit :-)

Souvislosti / 28. 11. 2017 /

V tomto blogu bych chtěl připomenout dvě důležité věci, na které je třeba se zaměřit v každém podnikání: 1) Čím chcete druhým posloužit a proč tedy vlastně chcete podnikat a 2) co uděláte, abyste svou bohulibou činností zbytečně neškodili.

Filozof Jan Sokol prohlásil v roce 2015 na naší konferenci Svoboda NaŽivo: “Zodpovědná firma je žádná firma.” (zde).

Co tím myslel? To, že každé podnikání škodí – jezdíme auty, spotřebováváme omezené zdroje, špiníme vzduch, vodu, půdu.

Co s tím? Nepodnikat? I to je možné. Jenomže si vemte, jaký vliv má na svět jednotlivec a jaký má firma. Neporovnatelný!

Pokud dojdeme rozhodnutí, že chceme svět ovlivňovat a přispět k tomu, aby byl spravedlivější pro většinu, potom podnikání dává skutečný smysl.

1) Než začnete podnikat, odpovězte si na otázku: „Jak můžu svým podnikáním zlepšit životy lidí?“

Aby ale za něco stálo, je třeba začít s otázkou “Proč?”, tu si co nejpoctivěji zodpovědět a podnik vybudovat tak, aby řešil nějaký skutečný problém, aby někomu skutečně sloužil (příklad – zlepšoval zdraví či obecně blahobyt lidí, zvyšoval vědomí, propojoval lidi, zlepšoval stav životního prostředí, omezoval osamění; Pozor na pseudo-služby – např. další nové zbytečné přístroje nebo oblíbená „podpora změstnanosti“ bez ohledu na smysl a kvalitu práce).

2) A když máte jasno (nebo jasněji) v tom, komu chcete v čem posloužit, zaměřte se i na omezení vašich škod.

Sloužit ostatním ale nestačí. Je třeba vzpomenout na Jana Sokola a zaměřit se i na to, aby ta služba škodila jak nejméně je to vůbec možné – když už jsme se tedy rozhodli podnikat.

Nemáte-li jasno v tom, proč podnikáte, urychleně to vyjasněte nebo běžte, prosím, dělat raději něco jiného.

My jsme se v Peoplecommu do tohoto tématu opřeli naplno po lednové návštěvě Patagonie, kteří na snižování škod velmi dbají. Máme tedy za sebou bezmála rok zkoumání, fascinujících objevů a experimentů.

Zde je to, k čemu jsme dospěli – to píšeme nyní do každé nové knihy:

Jak jste na tom vy? Podělte se prosím.

Víte-li o firmách, které se tomuto tématu věnují, propojte nás. Díky!

FacebookLinkedInEmail