Cesta Míši Thomas a studia B&H za slušností

Rozhovory / 17. 12. 2019 / Tereza Fofoňková

Míšo, co Tě vedlo k založení vlastního studia?

Proč jsem založila B&H už z dnešního pohledu ani není zajímavé tak, jako proč jsem se rozhodla na naprosto šílenou cestu za slušností v oboru designu a komunikace. Sama si někdy říkám, že jsem pěkný blázen a naivní idealista. Pořád si nechci nechat vzít utkvělou myšlenku, že i takové podnikatelské aktivity, jako komerční komunikace, může obsahovat vysoký etický standard a společnosti více pomáhat než škodit. A že to je někdy opravdová výzva. Takže proč jsem transformovala B&H? Asi bych už musela jít dělat jinou profesi. Začalo mi být z lidí a jejich cílů, které jsem na cestě v oboru potkávala, čím dál hůře od žaludku. A nebudu zastírat, že dva moji bejvalí šéfové dnes pracují pro velkostatkáře. To raději prodávat ty pověstné rohlíky.

Jste designové studio, co děláte jinak?

Myslím, že narozdíl od jiných designových studií přistupujeme k projektům  a klientům komplexně a přemýšlíme nad celkovým fungováním produktu/služby, na kterých máme pracovat. Většina lidí nás historicky zná jako packagingové studio, která dělalo grafiku na obaly. To už je dnes mnohem menší podíl toho, co ve skutečnosti děláme. Kromě rozšíření oblastí, pro které navrhujeme design – od brandingu, přes weby až po POS materiály a produkci – se dnes zabýváme také konzultacemi ekologických/obalových řešení, ve kterých se pak dostáváme i k návrhům obchodních modelů, komunikačních strategií a brandingu. To nám umožňuje zamyslet se nad fungováním produktu a služby celkově, nikoli jen z úzkého pohledu navržení hezkých obrázků.

Butterflies & Hurricanes

Jak funguje designové studio navrhující obaly, které zároveň prosazuje redukci odpadů-obalů?

Někdy to nutně nemusí být hned o redukci obalů, ale spíše výběru těch “správných” obalů. Tzn. Obalů, které jdou v našem prostředí recyklovat, případně jdou snadno vrátit do oběhu ve formě refillových řešení. Další cestou je pak snižování objemu a gramáže obalů, na které často slyší především klienti z velkých firem. Tam se jenom vždy snažíme upozornit, že výsledky takového řešení mohou mít mnohem menší finální dopad, než se zdá a může se jednat spíše o krátkozraká řešení, která se pak ale klienti snaží o to více marketingově komunikovat a mohou se snadno ocitnout v pasti greenwashingu.

Jinak v rámci naší designové činnosti se snažíme právě o zapojení designu už od tvorby produktů a obchodních modelů tak, abychom časem vůbec otázku výběru “správných” obalů nemuseli řešit. A k tomu je pak potřeba často hodně spotřebitele edukovat, na což se snažíme zaměřit a myslím, že celkově edukace spotřebitele je budoucnost marketingové komunikace a designu.

Jaké jsou hodnoty vaši organizace?

Hodnoty, v jejichž rámci pracujeme, jsme vizuálně vystihli v našem Manifestu. Z těch nejzajímavějších nebo možná z těch, kterými aktuálně nejvíce žijeme v každodenním životě, to jsou především self-management, osobní zodpovědnost, morální integrita, pokora a taky radost ze života :). V čase se to samozřejmě vždy vyvíjí podle toho, co aktuálně ve firmě i v osobních vztazích prožíváme, ale celkově se snažíme aplikovat do praxe hodnoty svobodné firmy, což někdy není vůbec jednoduché. Chce to totiž hodně zralý, nebo alespoň změnám a vývoji otevřený tým.

Butterflies & Hurricanes

Jak si vybíráte lidi do týmu?

To je hezká otázka, protože právě směřuje k tomu zralému a změnám otevřenému týmu. Nebo možná spíš týmu otevřenému diskuzi a práci na sobě. Z posledních měsíců a pár přijímacích řízení jsme zjistili, že lidi většinou hodně slyší buď na náš vizuální styl nebo na komunikaci na sociálních sítích, za což jsme rádi, ale bohužel nám to většinou nic neřekne o charakteru toho člověka. Následuje tedy poměrně, pro nás náročné, výběrové řízení (což zní hrozně :)), kde se společně s uchazečem sejdeme a snažíme se správnými otázkami zjistit skutečnou motivaci člověka (přichází kvůli designu a image nebo protože s ním rezonujeme hodnotově?), jeho životní hodnoty, charakter i přístup k práci. Například u designérů se nám tak osvědčila i zkušební zadání projektů, kde si vyzkoušíme, jak člověk pracuje v týmu, jak komunikuje a pak samozřejmě jak přistupuje k designové práci.

Ve finále pak dáme především na pocit, který z takové schůzky a komunikace s tím člověkem máme.

Na jakých projektech právě pracujete/jaký je váš nejzajímavější projekt?

Dlouhodobě pracujeme na řadě neziskových projektů a dále projektů pro menší a střední firmy. Nyní například vyvíjíme design pro malou českou čokoládovnu, připravujeme obalová řešení pro léčivou kosmetiku, realizovali jsme nový branding a komunikaci pro neziskovku AutoMat (pracují na známých projektech Do práce na kole nebo Zažít město jinak). Radost nám dělá i již druhým rokem probíhající projekt CF Hero, kde připravujeme vizuály pro mobilní aplikaci, která edukuje děti nemocné cystickou fibrózou o správném inhalování. Pro spolek Nesehnutí a jejich projekt Sexistické prasátečko jsme také navrhovali komunikační kampaň „Vikulka se ptá“ k zakončení osvětových aktivit tohoto projektu. Pro projekt Sázíme stromy jsme tvořili infografiku na web a pro tisk. Dlouhodobě také spolupracujeme s Lékaři bez hranic a z těch komerčnějších projektů jsme připravovali designy textilních tašek pro Penny market.

Můžeš rozvinout a vysvětlit co je to ten mattering?

Mattering je za nás způsob, jak lze přistupovat k businessu a marketingu v rámci slušných hodnot. Vracíme se v něm v podstatě k marketingu do dob, kdy ještě měl ambice skutečně sloužit lidem, nikoli z nich vytvářet své sluhy a loutky. V oboru designu se samozřejmě vždy dotkneme marketingové komunikace a upřímně nás dlouho trápilo, že svou aktivitou můžeme snadno napomáhat klamání a manipulaci lidí. Nakonec jsme ale zvolili přístup, ve kterém se snažíme ten svět businessu a marketingu přetvořit nebo alespoň inspirovat své okolí, ukazovat dobré příklady. A jako nástroj nám k tomu slouží právě mattering a jeho hodnoty.

Butterflies & Hurricanes

A bude to fungovat?

Už to funguje :). Není to samozřejmě tak finančně výhodné, ale hřeje to na duši. A upřímně si myslíme, že pokud se má tahle planeta zachovat v nějakém prostředí a vztazích vhodných ke šťastnému životu, tak není vhodnější cesta než mattering.

 Jak si představujete rozšíření matteringu a přechod na jeho principy?

No myslím, že první krok bude především o té edukaci a vůbec už o tom, že se o tom tématu takhle bavíme. Dáváme mu tím totiž energii, sílu, hodnotu a taky formu. Čím víc lidí se o něm bude dozvídat, tím více lidí bude zvědavých to taky zakusit, vyzkoušet nebo třeba rovnou zavést do praxe ve svých projektech a firmách. Pomalými, ale jistými kroky se tak bude podnikatelské prostředí a obor marketingu měnit, tak jak tomu budou lidé dávat možnost a prostor.

Proč jste součástí Slušné firmy a co vám to přináší?

Před lety pro nás byla Slušná firma v české podnikatelské bažině tak trochu zjevením, ale zároveň velkou inspirací a vizí, která nám hodně pomohla s přerodem naší firmy a taky k tomu, abychom o některých věcech začali více přemýšlet. Myslím, že právě bez impulzů SF bychom se možná touhle cestou ani nevydali. Jako jedni z mála jsme totiž byli u naší první snahy o členství v SF odmítnuti a museli jsme podstoupit hodně interních změn a kroků, které vedli k druhého, tenkrát již úspěšnému, pokusu. Byla to v té době tvrdá škola, která nám ale hodně dala, mimo jiné také spoustu nových přátel, se kterými dnes i na některých projektech spolupracujeme.

V průběhu času pak myslím, že SF pro nás stále funguje jako inspirativní zdroj, místo setkávání, ale taky prostor, kde se střetáváme s vlastní vytrvalostí a vírou ve změnu, protože ne všechny kroky samozřejmě vyplývají snadno, což je dáno i tím, že SF je organizace založená na konsensu a někdy je právě k němu cesta dlouhá. Pro nás je to ale dobré zrcadlo a taky trochu ukazatel toho, jak na tom s tou českou podnikatelskou kulturou jsme nebo možná můžeme být.

Butterflies & Hurricanes

Míša (Michaela) Thomas je zakladatelkou a kreativní ředitelkou designového a komunikačního studia Butterflies&Hurricanes
FacebookLinkedInEmail