Dr. Bronner’s aneb jak podnikáním měnit svět k lepšímu
Na Dr.Bronnera jsem narazil vloni v koupelně u kamarádů v USA (zde). Dostalo mě to, že láhev mýdla byla zvrchu dolů popsaná texty o tom (více viz jejich filozofie), proč je nutné platit lidem férovou (ne minimální) mzdu a co jiného by kdo mohl udělat pro lepší svět. Podívejte se zde:
Nebo zde:
Zaposlouchejte se do příběhu Dr.Bronnera níže a uslyšíte, že utekl z nacistického Německa před holocaustem, což ho ovlivnilo natolik, že se rozhodl využít podnikání své rodiny k tomu, aby se něco podobného už nikdy nezopakovalo. Nejprve objížděl Spojené státy a mluvil o jednotě, spolupráci a míru, až ho napadlo, že by mohl své myšlenky začít šířit i na svých lahvičkách a dalších obalech. Postupem času se tak jeho mýdla stala nejen nejprodávanější přírodní značkou mýdel, ale i populárním čtivem v amerických koupelnách.
Nadchla mě představa, že by podobně mohl vypadat každý sáček nebo krabička třeba od Probia, Sonnentoru, Country Life, Lifefoodu, Zemanka, Papelote, Tierra Verde a dalších firem, které u nás podnikají proto, aby přispěly k lepšímu světu pro většinu. Představte si, že si koupíte mouku, ale se zájmem si vždy přečtete i sáček. Vyživili jste žaludek i duši. Cítíte se inspirovaní. Máte chuť se zvednout a jít dělat něco, co je větší než vy… Takovou moc mohou tyto texty mít.
Zde příběh Dr.Bronnera:
Zakladatelem této firmy byl Emannuel Heilbronn. Narodil se v Německu roku 1908 do židovské rodiny, která se již od roku 1858 věnovala výrobě kastilských mýdel, což jsou mýdla vyráběná z čistých rostlinných olejů. S příchodem nacismu Emannuel emigroval do Ameriky, změnil si jméno na Bronner, pustil se do obnovy rodinné tradice a začal vyrábět tuhá a tekutá mýdla. Na konci šedesátých let začal prosperovat, především díky nepřekonatelné kvalitě vyráběných mýdel a jejich šetrnosti vůči životnímu prostředí.
Představte si, že si koupíte mouku, ale se zájmem si vždy přečtete i sáček. Vyživili jste žaludek i duši. Cítíte se inspirovaní. Máte chuť se zvednout a jít dělat něco, co je větší než vy…
Hlavním cílem značky bylo vyrobit čisté přírodní mýdlo, které nezatěžuje svým použitím ani svou výrobou životní prostřední. Na výrobu jsou používány přírodní suroviny získané skrze Fair Trade obchod. Společnost Dr.Bronner’s není orientována pouze na krátkodobý zisk. Naopak se ve vztazích s dodavateli soustředí na dlouhodobé benefity pro všechny zúčastněné. Vnitřní politikou jsou také zachovávány férové platy pro všechny zaměstnance, byla například i stanovena maximální výše nejvyššího platu vrcholného řízení společnosti v poměru k běžným mzdám zaměstnanců.
Mýdla a další produkty Dr.Bronner’s jsou vyráběny bez syntetických příměsí a jsou vhodné i pro alergiky s velmi citlivou pokožku. Hlavní myšlenkou značky stále přetrvává důležitost pozitivního přínosu pro celou planetu. Největší kouzlo produktů pak je v jejich multifunkčním používání. Mýdlem umyjete nejen sebe či své děti, ale stejně tak i zeleninu nebo špinavou podlahu. (zdroj: zde)
Zde projev Dr.Bronnera z filmu Rainbow Bridge:
Podobně jako Dr.Bronner podniká například i Patagonia. Bronner vyrábí mýdla, ale mýdla jsou pro něj nástroj, jak propojit lidi a zlepšit svět. Patagonia vyrábí oděvy, ale podobně jako u Bronnera, bundy jsou jen nástroje, jak přispět k řešení ekologické krize (o tom více v jejich knize Zodpovědná firma). U nás takhle začíná fungovat Tierra Verde a už chvíli i my s Peoplecommem. Neprodáváme knihy, ale usilujeme o změnu toho, jak se u nás pracuje a podniká. Knihy jsou pro nás jedním z nástrojů změny. Viz text, který najdete v nějaké obdobě v každé naší knize:
Víte o dalších příkladech, kdy někdo využívá to, co dělá, k něčemu, co nás přesahuje, co zlepšuje život? A pustíme se do toho ve větším měřítku i u nás? Každý, kdo podniká, má body, ve kterých se potkává se zákazníky a s dalšími lidmi. U někoho jsou to pytlíky, u někoho krabice, u dalšího tašky a může to být i obrazovka počítače…
Co vy na to?