Dvacet důvodů, proč musíme podporovat drobné místní podniky i potom, co skončí epidemie koronaviru

9.4.2020, Tomáš Hajzler

Dvacet důvodů, proč musíme podporovat drobné místní podniky i potom, co skončí epidemie koronaviru

Já vím, že výzev, abychom podporovali naše drobné obchodníky, kavárníky a další podniky je na každém kroku momentálně plno, např.: Předplať si pivo, zachraň hospodu. Lokály zachraňují obětaví štamgasti. Raduji se z toho, neboť podobných výzev nebude nikdy dost.

Většina proseb je o přežití koronavirové epidemie. Jenomže podpora drobných místních firem na úkor řetězců má nespočet dalších důvodů a přínosů pro kvalitu života, lidské zdraví, naši ekonomiku a dokonce i míru demokracie nebo planetární klima. O těchto přínosech (podpory malých podnikatelů) se ve většinové společnosti – k naší obří škodě – nebavíme.

Já o tomto tématu už léta píšu, a tak mě napadlo do jednoho blogu vložit odkazy na pár článků s tímto tématem, neboť právě v době jako je tato, by jim mohlo být lépe rozumět.

Pokud chceme dobrý život (tj. žít, ne na život pouze většinu času vydělávat a pak ho nahánět o víkendech a dovolených), místní podniky je třeba podporovat před i po koronaviru. Nejde totiž zdaleka jen o jejich přežití. Jde o to, abychom nemuseli za vším dojíždět autem, na všechno vydělávat, abychom mohli beze strachu vypustit děti ven nebo se v noci nemuseli bát, že nám někdo ukradne auto. Jde ale také o to, aby více lidí mělo důstojnou práci a dokonce i o to, abychom přispěli k řešení chudoby nebo k tomu, kvůli čemu jsme vloni chodili na Letnou: abychom zachránili demokracii. Jde ale i o to, abychom snížili počty kamionů na silnicích a postavili se suchu a klimatické krizi,… Možná byste se divili, co může nákup u nezávislého místního podnikatele vs. u řetězce/korporace, v konečném důsledku přinést.

Proklikejte si následující články. Většina je fotková, na čtení velmi stravitelná. Důvodů, proč utrácet své peníze u našich podniků a ne u korporací,… je opravdu hodně.

 

1) První text je o tom, jak se u nás v pražských Komořanech otevřelo malé pekařství a jak se celá čtvrť začala důsledkem toho proměňovat. Kromě kvalitního pečiva se sousedé najednou začali potkávat, poznávat a propojovat se znatelnými důsledky pro naše životy doma: Fenomén Mareš vs. Kaufland aneb, jak místní nezávislé obchody proměňují čtvrť.

2) Další článek je o tom, proč je důležité podporovat ty malé, nezávislé obchodníky na základě tehdy čerstvých dojmů z marockých měst: Podpora místních obchodníků jako klíčový krok k přechodu k prosperující společnosti.

3) Toto byl ze všech zde uváděných článků zdaleka nejsdílenější a nejčtenější text, který jsem napsal v reakci na násilné otevření pobočky Billa u nás v Komořanech. Najdete zde velmi stručně a přehledně 12 základních faktů o supermarketech: Dvanáct (utajovaných) faktů o supermarketech, které by mělo znát každé dítě. Zde případně starší, rozšířenější verze: Supermarkety vs. nezávislí obchodníci.

4) V tomto blogu popisuji rozdíly mezi Marokem a španělskou Ceutou. Dlouho mi nic tak neotevřelo oči, jako tento kontrast. Je to doslovná černá na bílé: Šestnáct rozdílů mezi světěm drobných nezávislých obchodů a nadnárodních řetězců: Šestnáct rozdílů mezi Marokem a Španělskem aneb na kontrastech je vidět i to neviditelné.

5) A na závěr historie mého podporování drobných kavárníků, vinařů, obchodníků: dva blogy, kterými vyzývám k podpoře místních podnikatelů – první z Holešovic z roku 2013 a druhý z Komořan z roku 2016: Podpoř svého vinařePodpoř svého kavárníka.

Až to bude možné, jděte:

– do místního železářství, zahradnictví, ne do OBI,
– do místního obchodu, do pekárny nebo na trh, ne do Billa nebo Rohlik.cz
– do nezávislé lekárny, ne do Dr.Max
– do místní restaurace, ne do McDonald’s
– do místní kavárny, ne do Starbucs
– do místního nábytku, k truhlářovi, ne do IKEI
– do krámku na ulici, ne do nákupáku
– do místního knihkupectví, ne do Luxoru

Každá koruna utracená u místního podniku se počítá. Díky!

Tomáš Hajzler

newsletter

Chcete-li zůstat v kontaktu, propojme se přes Facebook – Slušná firma nebo na sebe nechte kontakt a my vám občas pošleme email s informacemi z našeho snažení o změnu podnikání směrem k větší obecné prospěšnosti.

Je samozřejmostí, že vaše e-mailová adresa zůstává pouze u nás.

Aktuální newsletter si můžete prohlédnout zde.

Kontakt

E-mail:

zuzka@slusnafirma.cz

 

Doručovací adresa:

Zuzka Janglová, Slušná firma z.s.
Havelcova 123, 280 02 Kolín 3

 

Fakturační údaje:

Slušná firma, z.s., Boženy Jandlové 3, Praha 4 – Komořany, 140 00
IČ: 08391688

 

Bankovní spojení:

FIO banka, a. s. 2601683168/2010

Napište nám

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
×

Zůstaňme v kontaktu

Chcete-li od nás 1x za 4 - 8 týdnů zprávu o tom, na čem pracujeme, nechte na sebe kontakt. Díky!