Marketing vs. mattering: Jak se z cílové skupiny stát znovu lidmi a jak nabídnout své služby bez skryté manipulace

Na to, jak destruktivní má moderní marketing a manipulativní reklama dopady na naše životy a planetu, neexistuje na toto téma ve společnosti diskuze. 8.6.’22 jsme se se Slušnou firmou pokusili debatu na toto téma vykopnout. 

Já jsem si připravil prezentaci o tom, co je to marketing, jaká je jeho historie, skryté neveřejné strategie a nevyřčené techniky. Michaela Thomas z Butterflies & Hurricanes potom mluvila o svém prozření, že v jejím designovém obalovovém studiu jsou de facto designéry odpadků, neboť dnešní jednorázové obaly se okamžitě po nákupu stávají odpadem. To bylo začátkem její cesty k matteringu, což je nemanipulativní, pravdivá alter-nativa dnešnímu většinovému marketingu, čemuž se od té doby se svým studiem věnuje. 

Zde je moje přednáška o tom, co je (moderní) marketing a jak funguje:

A zde – k přednášce – slajdy ke stažení:

S Míšou nás, nad tímto tématem, svedla dohromady jedna věc – a to, že jsme oba pracovali dlouhá léta v nadnárodním marketingu a reklamě (já ve dvou potravinářských a jedné bankovní korporaci, Míša v reklamních agenturách). Oba jsme pracovali s těmi nejrenomovanějšími marketingovými, mediálními, PR černo-kouzelníky (včetně reklamních režisérů, psychologů, sociologů, výzkumníků, expertů na média PR). Učili jsme se od těch “nejlepších”.

Teprve potom, co jsme oba odešli, jsme se zhrozili, čeho jsme to byli součástí. Oba jsme se – za svou roli v „manipulaci davů“ – veřejně omluvili a od té doby oba děláme, co můžeme, abychom přispěli k osvětě toho, jak moc nás dnes marketing drží v hrsti a jak ho nahradit čistými, upřímnými způsoby, které popisujeme pod termínem „mattering„. 

Problém, z kterého ale marketing/PR těží je odcizenost moderní (post)industriální společnosti. Jsme odpojení od sebe, od druhých, od práce a od přírody. Evoluce nás těmito čtyřmi “prvky” vybavila jako zdroji orientace v životě. Naše emoce nám říkají, co je správně a nesprávně, kde jsou naše hranice a co máme dělat. Přijetí lidmi okolo nás, jejich blízkost a pocit sounáležitosti jsou důležité pro pocity jistoty, našich kořenů a hormonů štěstí. Práce ve smyslu tvorby něčeho, co je užitečné pro ostatní nás naplňuje, uklidňuje a případně i léčí. A příroda, z níž jsme vzešli nám dodává sílu, určuje naše rytmy, je zdrojem energie a moudrosti. 

Čím víc jsme od těchto čtyř zdrojů odpojení, čím více jsme od nich odcizení, tím více jsme uvnitř zranění, traumatizovaní, tím více pociťujeme prázdnotu, osamělost, depresi, nedostatek smyslu a pocitů zmatenosti a ztracenosti. Čím více jsme prázdní a ztracení, tím snažší kořistí se stáváme pro moderní marketing, pro který jsme všichni pohyblivými terči, tzv. cílovými skupinami, do kterých se pak korporace, politici a kdokoli, kdo se nám snaží prodat nějakou věc, ideologii, politiku či třeba i životní styl, snaží strefit. Důsledky popsal nejlépe Tyler Durden v Klubu rváčů slovy: „Re-klam-a nás nutí hledat si práci, která nás nebaví, abychom si koupili věci, které nepotřebujeme a tím se vyrovnali lidem, kterými opovrhujeme. “ Jinými slovy, nežijeme. Valnou většinu života na život vyděláváme a ve “volném čase” za životem (či spíše za iluzí života) s vyplazeným jazykem dojíždíme. 

Čím více jsme odpojení od sebe, od druhých a od přírody, tím více jsme uvnitř zranění, traumatizovaní, tím více pociťujeme prázdnotu, osamělost, depresi, nedostatek smyslu a pocitů zmatenosti a ztracenosti. Tím snažším jsme cílem pro moderní marketing.

Chceme-li znovu začít žít a proti tomuto predátorskému marketingu si budovat odolnost, je třeba na prvním místě začít lokalizovat, začít znovu žít tam, kde dnes většina pouze bydlí tak, jak se o tom píše v důležité knize Naše budoucnost je lokální. Uzdravit se z vlastních traumat, začít znovu pracovat (a ne pouze hákovat), cizí lidi proměnit na blízké. 

Zde je přednáška Míšy Thomas o matteringu: 

A zde ke stažení Míšiny slajdy:

Nakonec pár otázek a odpovědí na závěr, po obou přednáškách:

_________________
Projekty Slušné firmy můžete podpořit zde. Každý dar pro nás moc znamená. Naše videa můžete sledovat i na Herohero zde a tím nám přispět na jejich tvorbu. Díky
Na podzim v sešlostech pokračujeme. Aktuální akce najdete zde.

FacebookLinkedInEmail