Green- a dobro-washingový summit

22.6. se v Praze konala snad největší green- a dobro-washingová konference, která se u nás kdy konala. Sešli se tam manažeři z McDonalds, ČEZ, Mattoni, Moneta Bank, Škoda auto, Mastercard, Komerční banky, Danone, ČSOB, Novartisu, Penny marketu, Henkelu, IKEA,…

Ze „zelených firem“ chyběly snad jenom Philip Morris, Coca Cola, pak pan Křetínský s Mirkem Topolánkem, Václav Klaus a rodina Tykačů, jinak se tam sešli snad všichni. Záznam celého dne najdete zde.

Klimatičtí a další sociální vědci upozorňují na fakt, že předstírat, že korporace prospívá (greenwashing – přírodě, dobro-washing – lidem) je násobně horší, než jenom škodit.

Klimatičtí a další sociální vědci upozorňují na fakt, že předstírat, že korporace prospívá (greenwashing – přírodě, dobro-washing – lidem) je násobně horší, než jenom škodit. Zásadně to snižuje schopnost veřejnosti pochopit, co se děje a co je třeba dělat. Ztrácíme tak drahocený čas a zrychlujeme směrem k záhubě.

Je třeba si nalít čistého vína: Korporace nemůže být nikdy udržitelná. To by nemohla být korporace. K tomu je třeba znát historii, anatomii a smysl velkého byznysu, plus skryté hodnoty a pravidla našeho ekonomického systému.

Je třeba si nalít čistého vína: Korporace nemůže být nikdy udržitelná. To by nemohla být korporace. K tomu je třeba znát historii, anatomii a smysl velkého byznysu, plus skryté hodnoty a pravidla našeho ekonomického systému.

Strategií, jak veřejnost obalamutit a zmást, je že se z toho hlava točí: … od pořádání podobných konferencí a účasti na nich, přes zakládání nadací podporujících bohulibé účely, think tanků produkujících ty správné články, nakupování vědců, kteří se věnují tomu správnému výzkumu, spojení vlastního jména s těmi správnými neziskovkami a/nebo celebritami až po členství v asociacích eko a dobro-firem nebo účast v eko a dobro soutěžích,… Na této konferenci vystupovala i řada lidí, kteří za skutečnou udržitelnost kopou. Spojit s nimi značku velké korporace patří běžně do strategie korporátního CSR.

Tomu, jak toto matení funguje, jsme se věnovali zde.

Aby se v tom člověk vyznal a dokázal rozeznat skutečnou udržitelnost od té marketingové, která pořádala tento summit v Praze, potřebuje znát dvě věci: Zaprvé pochopit, že existují dva druhy hodnoty, dva byznys modely, dva druhy světů a zadruhé, co je to ekonomická globalizace jako systém protěžující korporace na úkor malých místních podniků.

Se Slušnou firmou jsme byli v osvětě alternativních podnikatelských modelů a přístupů k ekonomice, která slouží lidem a planetě (ne jen bohatnutí ultra-bohatých) dlouho osamocení. Poslední rok se ale věci dávají do pohybu – 8.-11.9. se v Brně  koná unikátní Konference Nerůst a sociálně-ekologická transformace, kde se budeme právě těmito otázkami zabývat.

Green, dobro a jinému washingu navzdory si držme palce.
90% všech škod na přírodě a lidech vzniká ve velkém byznysu a třeba 100 největších firem je zodpovědných za 71% emisí CO2. Důvodem je smysl a podstata velkého byznysu, která je daná a neměnná.

Projekty Slušné firmy můžete podpořit zde. Každý dar pro nás moc znamená. Naše videa můžete sledovat i na Herohero zde a tím nám přispět na jejich tvorbu. Díky.
Aktuální akce najdete zde – přijďte debatovat.

FacebookLinkedInEmail