Mají být firmy společensky odpovědné? A mají mít ženy právo volit? 

Vyskytl jsem se o víkendu náhodou před televizní obrazovkou. Nějaký pan podnikatel si tam povídal s redaktorkou ČT24. Na obrazovce svítila otázka: „Mají být firmy společensky odpovědné?“.

Rozesmutnilo mě to.

Samozřejmě vím, že žijeme v systému, kdy je cílem zkomercializovat přírodu i lidské životy (o fenoménu tzv. komodifikace zde) a kde je hlavním měřítkem kvality života HDP, které musí navíc non-stop růst, aby se to celé nesesypalo. Na piedestálu stojí svoboda (podnikání velkých firem). Věříme totiž, že když bude velký byznys růst (tj. dál vydělávat rok od roku víc peněz), nám ostatním se bude dařit = budeme mít dobře placená zaměstnání, budeme zdraví a šťastní. To je naše víra.

Věříme , že když bude byznys růst (tj. vydělávat rok od roku víc peněz), nám ostatní se bude dařit – budeme zdraví a šťastní. To je naše víra.

Skutečná společenská odpovědnost podnikatelů znamená, že se firma kromě zisku začne zajímat i o potřeby dalších čtyř zúčastněných stran, tj. mimo jiné začít platit férovou míru daní. To může ale velmi často růst podnikání zpomalit a zisk snížit. Proto je dnes společenská odpovědnost naprosto okrajové téma, kterému se věnují prakticky výhradně drobné místní firmy.

Hodnoty západního  zákazníka se však proměňují, a tak se společnská odpovědnost stává i tématem korporací. V jejich případě se však jedná nejčastěji o tzv. greenwashing či goodwashing (předstírání, že aktivity firmy ochraňují přírodu či pomáhají lidem) a tedy formu marketingu s cílem prodat víc než ve skutečnosti chtějí nebo potřebují (o tomto tématu podrobněji příští úterý zde na blogu).

Skutečná společenská odpovědnost podnikatelů znamená, že se firma kromě zisku začne zajímat i o potřeby dalších čtyř zúčastněných stran. V jejich případě se však jedná nejčastěji o tzv. greenwashing či goodwashing – tj. předstírání, že aktivity firmy ochraňují přírody či pomáhají lidem.

Ale zpět k té úvodní otázce.

V roce 2021 v Evropě je to otázka absurdní a též eufemistická. Kdybychom si chtěli nalít čistého vína a zeptat se opravdu, potom by otázka zněla nějak takto: „Měla by firma přestat ničit přírodu, lidské zdraví a kvalitu lidských životů?“ (neboť každé podnikání už ze své podstaty škodí). I my v post-komunistických zemích se už pomalu začínáme dozvídat o tom, že nám teče do bot (např. zde). Pokud se zodpovědnost nedostane do DNA byznysu, nemáme šanci.

A tak bych se na otázku: „Mají být firmy společensky odpovědné?“ paní redaktorky ČT24 zeptal: „Proboha, co je toto v roce 2021 za otázku? Není to snad jasné? Není to to samé jako byste se v demokratické společnosti ptala na to, zda mají mít ženy právo volit?“

Tomáš Hajzler: LinkTreeFBIGLiYT, Knihy
Knihy k tématu reformy podnikání: zde

FacebookLinkedInEmail