Poslední kampaň Unileveru: Kupte si naši zmrzku zatímco město hoří a lidé umírají
Když bylo teď v Londýně 40C, město hořelo a lidi zbytečně umírali, Unilever vymyslel kampaň na svou značku zmrzliny Magnum se sloganem: „On the hottest day ever enjoy it before it melts“ aneb „Během nejvíce horkého dne v historii, užijte si ji, než se roztaje.“ Unilever pak svými plakáty během 19.7. na 24 hodin zaplnil londýnské autobusové zastávky. Hned, co druhý den klesla teplota, po 24 hodinách, plakáty sundali a vyhodili. Kampaň byla i na soc. sítích. Též jen 24h.
V re-klam-ní branži se kampani tleská jako unikátnímu, ultra-kreativnímu majstrštyku. Pro nás ostatní to může být učebnicová lekce na téma fungování kapitalismu. Ze všeho, čemu se na této kampani můžeme naučit, vybírám šest poučení:
– Zaprvé kapitalismus není systém, který by problémy řešil. Problémy jsou zdrojem zisku. O této a-sociálnosti kapitalismu jsem psal na příkladu pitné vody v Praze zde. Téma názorně ukazuje i tento kreslený „vtip“: Partička v oblecích/kostýmku, v nějakém klimatizovaném „board roomu“ sleduje hořící město. Šéf prohlásí: „Tohle musíme nějak zmonetizovat – a rychle.“
Chceme-li přežít, potřebujeme jiný systém než je kapitalismus. Pozn. pro starší ročníky: Tohle není vzývání komunismu, toto je informace, že nás kapitalismus zabíjí. Chceme-li se vyhnout apokalypse, nutně potřebujeme systém, který uspokojuje potřeby všech (ne pouze elit) a zároveň respektuje limity planety.
– Zadruhé – rysem našeho systému je oddělenost – v tomto případě od neštěstí druhých, od přírody, od problémů, kterým jako lidstvo kolektivně čelíme zde.
– Zatřetí – jednorázovost – tisíce plakátů, které vydržely 24 hodin, pak se vyhodily. Proto potřebujeme udržet bez-obalové hnutí, které se tento zmar snaží adresovat – zde.
– Začtvrté komodifikace života – to je hlavním zadáním reklamních černo-kněžníků: Z tužeb udělat potřeby. Z toho, co si nejraději uděláme sami, vytvořit průmyslové produkty na prodej. O komodifikaci na příkladu pohřebnictví zde.
– Zapáté – Moderní re-klam-a je „doménou bílých mužů v produktivním věku, kteří tráví většinu života v klimatizovaných interiérech velkých měst (kanceláře, auta, restaurace, indoor radovánky, domovy). Většina je natolik odpojená od sebe, od druhých a od přírody, že nemá ponětí o tom, co se se světem děje. Jejich hlavní úlohou je vytvářet iluzi pro elity, jimiž jsou placeni.
– Zašesté – Unilever se prezentuje jako globální lídr v udržitelnosti. „Planeta a společnost“ je klíčová záložka na jejich webu. Na podobných kampaních můžeme pochopit skutečnou podstatu těchto mamutích firem a to, jak moc nám lžou. Zajímavé na tom je to, že je to tak časté, že to považujeme za normální. Nedivíme se tomu.
Abychom, v naší části světa, přispěli ke změně, založili jsme Slušnou firmu. Víte-li o organizacích a lidech na stejné misi, propojme se. Díky.
Kdyby si chtěl někdo přečíst o tom, co se okolo nás děje – nad rámec tohoto seznamu a co s tím je tento balíček knih.
Včera se mě v komentářích na fejsbuku někdo ptal, co s tím. Moje stručná odpověď byla:
Místo lží pravda.
Místo globalizace lokalizace,
místo růstu nerůst,
místo voleb demarchie (občanská shromáždění),
místo ODS/KDUČSL/TOP09 Zelení.
_________________
Další díly seriálu „Byznys 101“ naleznete zde.
Seznam našich aktuálních setkání je zde. Přijďte debatovat.
Projekty Slušné firmy můžete podpořit zde. Každý dar pro nás moc znamená.