Máme roční narozeniny & od prosince měníme sedm věcí :-)
Ahoj přátelé! Mám pro vás dvě zprávy. Jednu hodně dobrou a druhou taky dobrou :-).
Ta první je, že Slušná firma slaví roční narozeniny. Ta druhá, že se ze zkušebního provozu pouštíme do provozu plného či spíše plnějšího, neboť co je v dnešním světě plné, že jo!?
To první mě nepřestává udivovat a to druhé je třeba řádně vysvětlit.
Svoboda především. Co je to ale svoboda?
Přijde mi neuvěřitelný, že je to rok, a točí se mi hlava z toho, co všechno se za těch dvanáct měsíců událo. Věc se má totiž tak. Dali jsme si s kolegy rok na to, abychom zjistili, zda bude v našich končinách vůbec někdo brát téma slušnosti v podnikání vážně. Přeci jenom, na rozdíl od kamarádů na západ od Aše se zdá, že mnozí našinci se růstového, konzumního kapitalismu ani po čtvrtstoletí ještě nenabažili. Na piedestalu stojí osobní svoboda, kterou si ale většina definuje jako možnost dělat si každý co chce a jak chce. Předpokladem tohoto druhu svobody jsou pro nás peníze.
A protože si svobodu definujeme jako naplňování vlastních potřeb, cokoli by ji omezovalo je nám když ne protivné, tak přinejmenším lhostejné. Zodpovědnost, slušnost nebo prospěšnost spadají právě do této omezující kategorie.
Přeci jenom čtvrtstoletí je ještě asi příliš krátká doba na to zjistit, že můžeme být pouze tak svobodní, jak dokážeme být zodpovědní, neboli – omezíme-li svobodu druhým (i tím, že na ní nebudeme dbát), oni ji nevyhnutelně časem omezí nám.
„Svoboda je tvá radost, která nepřináší druhým smutek. To ostatní je sobectví.“ Bajajův koník
Cílem je pře-definovat, co je úspěch
Se svobodou se rodíme. To ví každý, kdo někdy pozoroval děti. Jedním z hlavních úkolů života každého z nás je naučit se zodpovědnosti či slušnosti, tj. schopnosti vnímat potřeby okolí, a ty balancovat s potřebami svými. Teprve potom můžeme být skutečně svobodní a využít tak dary, se kterými jsme se narodili.
Jenomže to dnes umí málokdo a ve světě podnikání je toho vůbec jako šafránu. Firmy přitom mají na fungování společnosti několikanásobně větší vliv než jednotlivci.
Proto vznikla Slušná firma. Chceme přispět k pře-definování toho, co je úspěch. Úspěch není vydělat a vlastnit víc. Úspěch je prospět druhým, vyřešit nějaký skutečný problém a tím zlepšit svět. Vím, že o tom v roce 2017 už nepotřebujeme tolik filozofovat. Co potřebujeme, jsou příklady organizací, které to žijí tak, abychom se měli od koho učit a koho napodobovat, neboť taková je naše přirozenost. A právě takové příklady se snažíme vyhledávat, propojovat a podporovat – viz firmy.
Chceme přispět k pře-definování toho, co je úspěch. Úspěch není vydělat a vlastnit víc. Úspěch je prospět druhým, vyřešit nějaký skutečný problém a tím zlepšit svět.
Rok práce za námi
Za poslední léta jsem já osobně nedal ničemu tolik energie jako právě Slušné firmě. A nejsem v tom rozhodně sám. Když se ohlédnu za tím rokem, vidím především těchto šest věcí:
1) Příklady – K dnešku zhruba sedmdesát organizací, které jsou pro mě nadějí, že to snad půjde. Já osobně chodím do složky firmy jako do galerie, kdykoli potřebuji inspiraci a naději.
2) Renomé – Jedna věc je tyto organizace najít a druhá, mnohem podstatnější, je představit je ostatním a pomoci jim v budování jejich věhlasu. K tomu slouží osobní profil každé firmy. Kromě toho se o nich snažíme psát, točit rozhovory se zakladateli, šířit o nich informace jak v online světě tak i na živo.
3) Spolu-práce – Za velmi podstatné považujeme, co možná největší propojení těchto organizací navzájem. K tomu slouží především pravidelná setkávání (cca 1x do měsíce pořádáme tzv. snídani), dále pak komunikace v on-line prostoru a sdílený adresář. O tom, kdo se s kým už do nějaké spolupráce pustil, chystáme blog.
4) On-line/off-line komunikace – Každý týden se snažíme k tématu slušnosti psát blog, kde nabízíme prostor i komukoli dalšímu. Video-obsah je ke shlédnutí na našem youtube kanálu. Obsah šíříme newsletterem, po sociálních sítích a při osobních setkáních. Snažíme se budovat kalendář setkání, neboť web nás sice propojí, ale skutečné vztahy a spolu-práce nejsou možné bez setkávání skutečných lidí.
5) Co je to slušnost v podnikání – Tak, jak operační systém počítače rozhoduje o tom, zda a jak bude počítač fungovat, tak i náš společnsko-ekonomický systém rozhoduje o tom, jak fungujeme jeden s druhým – a to až z osmdesáti procent. Proto se věnujeme a dál budeme věnovat osvětě toho, v čem náš systém funguje a v čem naopak selhává, co je to slušnost a jak si představujeme podnikání budoucnosti.
6) Zkušenosti a přátelství s průkopníky – V lednu jsme strávili nějaký čas v kalifornské Patagonii, ve firmě, která je světovým průkopníkem zodpovědného podnikání (viz 40 let jejich zkušeností popsané v knize Zodpovědná firma). Byli jsme i v Las Vegasském Zapposu, který je zase největší světovou firmou fungující na holokracii. Setkali jsme se s lidmi z BCorporation, kteří jsou pro nás společně s Patagonií největší inspirací a oporou. O všem jsme na tomto blogu psali a ještě budeme psát (v konceptech mám ještě Holokracii, BCorp a Downtown Project). Byl jsem navštívit i Frederica Laloux, kterému jsme před rokem vydali jeho knihu Budoucnost organizací. Se všemi jsme v kontaktu, což nám pomáhá nejenom metodicky, ale hlavně v sebevědomí, tedy ve vědomí toho, že jsme se nezbláznili, že v tom nejsme sami a že jsme na správné cestě.
S Patagonií, se Zapposem, s BCorp i s Fredericem jsme v kontaktu, což nám pomáhá nejenom metodicky, ale hlavně v sebevědomí, tedy ve vědomí toho, že jsme se nezbláznili, že v tom nejsme sami a že jsme na správné cestě.
Když o tom tak přemítám, vidím, že ten rok dal dohromady pěkný zástup lidí a vznikla z toho hromada milé a prospěšné spolu-práce. Další, větší zástup se dozvěděl a dál dozvídá o tom, že slušnost je i u nás možná a že podnikat jde i tak, že to zainteresovaným lidem prospívá. Stále větší počet lidí ví, kde nakupovat, komu dodávat, kde se nechat zaměstnat či koho podporovat.
Za mě tedy Mise splněna :-). Děkuju všem za to, co jste do toho kdo dali!
Tolik k našemu ročnímu výročí…
Teď k přechodu ze zkušebního provozu k avízovaným sedmi změnám. Většinu bychom chtěli spustit k 1.12. či jak nám kapacity dovolí:
1) Přehlednější orientace – ve spolku firem, aby to bylo celé přehlednější, abychom usnadnili orientaci i vyhledávání.
2) Změna způsobu výběru firem – Dnes o zařazení do spolku rozhodují víceméně dva lidé (já a moje kolegyně Lenka) na základě rešerše. Od nového roku začneme stavět především na Indexu slušnosti a o přijetí, podmínečném přijetí nebo nepřijetí bude rozhodovat tým zástupců ze spolku firem.
3) Co dva roky viditelně výsledky Indexu – Index slušnosti vyplňuje firma každé dva roky a výsledky budou viditelné v každém profilu tak, aby bylo jasné, jak se firma v definovaných parametrech posouvá.
4) Možnost pracovních nabídek – Alfou a omegou každé organizace jsou lidé. Proto se na Slušné firmě objeví nově záložka s pracovními nabídkami pro registrované firmy. Slibujeme si od toho dvě věci: Zaprvé, že to pomůže firmám v hledání správných lidí a zadruhé to umožní více lidem najít si dobrou práci.
5) Povědomí o firemní slušnosti – První rok bylo cílem postavit projekt na nohy. Komunikovali jsme na prvním místě „dovnitř“ v rámci spolku. Od příštího roku bychom rádi začali šířit povědomí i do dalších „sociálních bublin“, chceme oslovovat i novináře, včetně těch středněproudých. Jakoukoli pomoc s tím samozřejmě oceníme.
6) Propojování a zase propojování – V době Babišovské a Okamurovské považujeme za klíčové propojit se se všemi, kterým jde o lidskou společnost pro lidi. Ne o to, abychom fungovali jako kolečka v něčí firmě, kterou navíc budeme od ostatních oddělovat zdí nebo plotem. Chceme hledat lidi na stejné/podobné misi a pokud nepatří nebo nechtějí patřit ke spolku firem, potom se s nimi chceme propojit přes parťáky či jakkoli jim to bude vyhovovat.
V době Babišovské a Okamurovské považujeme za klíčové propojit se se všemi, kterým jde o lidskou společnost pro lidi.
7) Soběstačnost – Tento bod je třeba vysvětlit nejpečlivěji ze všech, neboť s sebou nese od 1.12. zvýšení ceny za registraci firmy do spolku.
Proč, co a jak? Víte, že za sebou nemáme žádného magnáta, oligarchu, korporaci, startupové investory ani dotace. Většinu práce děláme ve dvou, další část v osmi lidech. Vývoj webu pokrýváme z části z dotovaného ročního poplatku za členství (2500 Kč pro ziskovky a 500 pro neziskovky). Zbytek platíme z prodejů knih, ale větší část své práce dáváme projektu zadarmo a živí nás něco jiného nebo někdo jiný.
Mýtus: Co těší, je za hubičku, a co je bez ducha, to vynáší
To, že vás někdo živí, je při rozjezdech bez investorů běžné a pokud to netrvá příliš dlouho, je to v naprostém pořádku. Je to jako v dětství, kdy nás určitou dobu živí rodiče.
Péťa Kruntorádová oznamovala v posledním úvodníku Pravého domácího časopisu též změnu cen a zamýšlela se při tom nad běžným paradoxem naší společnosti, kterým je to, že práce, která člověka těší, by měla být vykonávána za pakatel nebo ideálně zcela zdarma, kdežto práce, která člověka drtí a druhým neprospívá, by měla být bohatě honorovaná. Bezduché vyplňování korporátních tabulek by tak podle tohoto vzorce mělo nést mailant, chleba od pekaře za rohem nebo zelenina bez pesticidů od vašeho sedláka by měla být za hubičku.
Neměla! Je to tak špatně a toto vnímání je třeba změnit.
Práce, která člověka těší, by měla být vykonávána za pakatel nebo ideálně zcela zdarma, kdežto práce, která člověka drtí a druhým neprospívá, by měla být bohatě honorovaná. V Evropě r. 2017? Zbláznili jsme se?
Abychom pili vodu, když už jí kážeme, je třeba, aby si na sebe Slušná firma vydělala a zaplatila lidi, kteří jí věnují svůj čas. Teprve potom to bude slušné. Považovali bychom naopak za ne-slušné věnovat se přes den něčemu, co nás naplňuje, a po večerech chodit někam smažit hamburgery, nebo ještě hůř, přes den někde hákovat a Slušné firmě se věnovat po večerech, jak to dnes z části je.
Nové ceny jsme se snažili propočítat tak, aby byly stále přátelské a aby braly v potaz velikost firmy a její potřeby. Balíčky pro ziskovky jsou nastaveny od 5000 Kč za rok, pro neziskovky od 500 Kč za rok. Konkrétní detaily brzy zveřejníme v ceníku. Dostupnost služby považujeme za důležitý parametr. Nesmí se stát, že by cena byla důvodem, proč se do Slušné firmy nezapojit. Pokud to tak u někoho bude, jsme připravení hledat cesty, jak z toho ven. Je důležité říct i to, že do ceny pro ziskovky je započítána i část nákladů na neziskovky, aby se mohli zapojit i ti, kteří mají z podstaty svého podnikání hlouběji do kapsy.
Pokud by bylo třeba cokoliv dovysvětlit, prosím napište mi na tomas@peoplecomm.cz, a já skončím citací ze zmiňovaného úvodníku Pravého domácího časopisu Péti Kruntorádové. Ta na konci své úvahy o zvýšení cen píše: „A hlavně – celé je to jen hra a peníze jsou jen energie. My si myslíme, že ji budeme umět protáčet vědomě a smysluplně. Máme navíc vnímavé čtenáře a já vím, že byste setsakra brzy poznali, když bychom začali švindlovat, a dali byste nám vědět. Držme si palce!“
To plně podepisuji, děkuji za pochopní a těším se na cokoli, co nás společně čeká :-).