Naked & Scoop: Ještě jedna inspirace od bezobalových bio protinožců

Tento blog mám v konceptech už skoro dva roky. Jedná se o poslední fotoreportáž z cesty po australských bezobalových a spolkových bio-potravinových obchodech. Minulý týden jsem na svém osobním blogu zveřejnil dvoudílný seriál věnující se tématu odpadových mýtů (Proč je (plastových) odpadků stále víc, v čem je problém a co s tím: Díl č. 1 – Jak vážný je to problém?  a Proč se stále brodíme v plastových odpadcích a co s tím: DÍL Č. 2 – Kdo za to může a co s tím?), a tak mě napadlo při této příležitosti dotáhnout i tento rest.

V blogu najdete fotky ze dvou dalších obchodů v australském Sydney – Naked a Scoop.

Navazuji tím na následující australské fotoreportáže: Source Bulk Foods: Bezobaloví revolucionáři od protinožcůZdravý rozum – dobré pro vás, dobré pro planetu. Další inspirace od protinožcůHojnost, Obživa & Thoughtful Foods aneb návrat k jídlu a lidem par excellence! a také Dandenong market: Pohled do minulosti a budoucnosti maloobchodu

A proč se s tím smolím? Před lety jsem si všiml, že my lidi jsme opice, tj. učíme se na prvním místě nápodobou. To hlavní, co potřebujeme jsou příklady, které můžeme zkopírovat. Věřím, že v těchto dvou obchodech najdete řadu detailů, které mohou být i nám zde v Česku inpirací.

Nejprve Naked (zde):

A zde je Scoop (zde):

Pokud se o téma Zero waste či o zodpovědné podnikání zajímáte, velmi doporučuji v úvodu zmiňovaný dvoudílný seriál věnovaný tématu odpadům: (Proč je (plastových) odpadků stále víc, v čem je problém a co s tím: Díl č. 1 – Jak vážný je to problém?  a Proč se stále brodíme v plastových odpadcích a co s tím: DÍL Č. 2 – Kdo za to může a co s tím?). Je totiž oči-otevírající zjistit, jak to s odpady skutečně je.

A víte, co mě v těch australských a pak i novozélandských zero-waste, health, bulk,… obchodech došlo? Ze všeho nejvíc to, co mi dochází při každé návštěvě zemí, které praktikují konzum déle než my na východ od Aše. Jeden příklad za všechny: Zatímco ve většině česko-slovenských bezobalových obchodů se čeká, že si lidé nakoupí do vlastních obalů, případně do starých sklenic, které lidi do těchto obchodů nosí, ve většině australských si vezmete potištěný sáček nebo si koupíte novou sklenici, kterou musel někdo vyrobit, skladovat a přivézt – tj. s dalšími náklady, dalšími odpady, další zbytečná voda, CO2, elektrická energie, další rabování planety. Je to něco, co bychom měli oslavit a stavět na tom, neboť do roku 1990 to bývalo normální.

…………………..

PS1: Pokud jste přehlédli, chci připomenout náš projekt Zpátky k jídlu, což jsou video-rozhovory s lidmi, kteří se v Česku tomuto tématu věnují, ale i konference, kdy se chceme s těmito lidmi na jeden celý den zavřít, pobavit se o tom, co se děje a lépe se propojit do hnutí. Vzhledem ke COVIDu jsme ji ale letos opakovaně odložili. Nový termín je 20.5.’21 a registrace je stále otevřena ZDE. Video-rozhovory s lidmi, kteří se v Česku tématu věnují, jsme chtěli financovat především právě ze vstupného. Vzhledem ke zrušení konference jsme o možnost financování přišli. Chcete-li nám pomoct, abychom mohli v rozhovorech pokračovat, přispějte nám prosím jakoukoli částkou na náš transparentní účet. Do poznámky napiště „Zpátky k jídlu“. Jakmile se nám peníze sejdou a přežene se další vlna Covidu, tak pokračujeme. Díky. 

PS2: Chci též připomenout, že každé úterý vychází na našem blogu seriál Byznys 101, který se věnuje tématu firmy jako základnímu stavebnímu kameni našeho ekonomického (a tedy i politického a společenského) systému. Seznámíte se v něm s historií, anatomií, základními podnikatelskými modely, podstatou manipulativního marketingu, ale právě také i se základními vizemi vývoje podnikání do budoucnosti. 

PS3: Jsme uprostřed další COVIDové vlny, která těžce dopadá především na malé místní podniky. Připomínám proto naši iniciativu s názvem Nouzový stav podnikání. Prosím za nás všechny, abychom ty své místní podporovali, jak jen budeme moci (Proč?). Díky i za toto!

…………………..

Tomáš HajzlerFB, IG, Li, YT
Knihy k tématu reformy podnikání: zde

FacebookLinkedInEmail