Domestos pro školy aneb medaile za projekt měnící svět k lepšímu

Zdroj: pixabay.com
Byznys 101 / 9. 2. 2021 /

Po greenwashingu z automobilové branže, pojďme do drogerie a ukažme si na tom další oblíbenou CSR strategii.

Touto strategií je získávání veřejné podpory od odborníků a celebrit, organizování různých à la odborných soutěží a certifikací, sbírání různých cen a celkově propracované budování dojmu, že ten či onen produkt je tím jediným správným, nejlepším, případně ideálním řešením toho či onoho problému. V reklamách na léky a kosmetiku slyšíme, že daný výrobek doporučují 4 z 5 lékařů či jiných odborníků, případně ta či ona komora nebo asociace. Veřejným tajemstvím fosilní branže je zakládání a financování think-tanků, vydávání „odborných“ publikací, pořádání „vědeckých“ konferencí a fór, případně zaměstnávání vědců s cílem zpochybňovat zjištění vědy o globálním oteplování a vytvářet dojem, že se nic takového neděje.

Důležitou součástí korporátních CSR strategií je zakládání a financování think-tanků, vydávání „odborných“ publikací, pořádání „vědeckých“ konferencí a fór, zaměstnávání vědců, získávání veřejné podpory od odborníků a celebrit/influencerů, organizování různých à la odborných soutěží a certifikací, umisťování se v žebříčcích a sbírání různých cen.

Protože se jedná o populární metodu, příkladů vytváření „odborníků“ a využívání ocenění je nespočet. Jedním z nich je program obří nadnárodní korporace Unilever s názvem Domestos pro školy. Unileveru se podařilo tento vysoce toxický výrobek (zde) prosadit do sítě českých veřejných škol dokonce tak úspěšně, že mu za něj platíme z našich daní. Součástí jeho marketingového mixu byla také snaha získat „ocenění za projekt měnící svět k lepšímu“. To se podařilo v roce 2017, kdy byl projekt Domestos pro školy vybrán v Česku jako jedna z aktivit s „největším vlivem na změnu světa k lepšímu“ (zde). Rozhodla o tom odborná porota, která školní Domestos vybrala mezi 7 nejlepších projektů ze soukromého sektoru. Hlasování bylo v tomto případě dvoukolové a v druhém kole pak „laická veřejnost“ už Unilever s Domestosem mezi vítěze nevybrala (zde).

Na podobných soutěžích je nejzajímavější, že až příliš často neberou v potaz, zda se jedná o marketingové CSR, tedy greenwashing, či o skutečnou zodpovědnost. Jak by mohly měnit svět k lepšímu tisíce plastových láhví plných vysoce toxických chemikálií, které ničí naše zdraví, vodu a půdu a které navíc nedobrovolně platíme z našich daní na úkor například platů učitelů?

Možná víte, že záchod vyčistíte nejlépe jedlou sodou a octem, případně kyselinou citronovou. Náklady v porovnání s Domestosem mizivé, s minimem jednorázových obalů, s minimálním negativním dopadem na přírodu. Podstatné mi na tom připadá především to, že čistit školní záchody ekologicky může (a mělo by!) být velmi důležitou součástí (ekologické) výchovy. Děti by pak mohly doma vysvětlit rodičům, že existují mnohem zdravější a k přírodě a člověku šetrnější způsoby čištění než marketingem vytvořené, zcela zbytečné a nebezpečné výrobky typu Domestos.

Možná víte, že záchod vyčistíte nejlépe jedlou sodou a octem, případně kyselinou citronovou. Náklady v porovnání s Domestosem mizivé, s minimem jednorázových obalů, s minimálním negativním dopadem na přírodu. Čistit školní záchody ekologicky může (a mělo by!) být velmi důležitou součástí (ekologické) výchovy.

Kromě vytváření falešné image je Domestos pro školy i příkladem už zmiňovaného marketingu zaměřeného na děti (viz Mňam, mňam Bobík zde). Děti jsou v tomto případě Unileverem vyzývány, ať fotí účtenky za nákup Domestosu a posílají je do Unileveru. V sekci „Pro rodiče“ visela na webu tato výzva: „Vážení rodiče, pomozte nám zlepšovat hygienické návyky dětí ve školách. Jak? Posílejte účtenky za nákup Domestosu.“ Doslova požehnáním byla pro projekt pandemie COVID-19. Na jeho webu vidíte zářící toalety, před nimiž stojí chlapeček v roušce a tričku s nápisem „LOVCI BAKTERIÍ a virů taky“. Vedle toho je palcový titulek: „Jsme v tom s vámi všemi deseti.“

Foto v úvodu: zdroj.

__________________________________

PS1: Seriál vychází na tomto blogu každé úterý a vzniká úpravou textů z knihy Dobrý život ve stínu konzumní společnosti. Jedním ze závěrů knihy je i nutnost znovu-vybudování sítě drobných místních podniků jako protiváhy nadvládě řetězců a obecně korporací. Globalizaci je nutné vyvážit lokalizací. I proto jsme spustili výzvu podpory drobných místních podniků. Souzníte-li, prosím, pomozte nám ji šířit. Díky!

PS2: Vzhledem ke COVIDU jsme přišli o možnosti financování projektu Zpátky k jídlu. Chcete-li nám pomoci, abychom v něm mohli pokračovat, přispějte nám prosím jakoukoli částkou na náš transparentní účet. Do poznámky napište „Zpátky k jídlu“. Jakmile se nám peníze sejdou a přežene se další vlna Covidu, tak pokračujeme. Díky.

Zde je přehled všech dílů seriálu:

Úvod:

1 – Firma jako stroj na peníze a moc
2 – Evoluce firmy Aneb nejsme stromy, ale housenky
3 – Evoluce firmy: Zelená a tyrkysová fáze

Historie:

4 – Tragédie místních podnikatelů
5 – Úvod do stručné historie korporace
6 – Základy korporace: Objev tržiště & tržních peněz
7 – Základy korporace: Povinnost používání centrálních měn & Ustavení oprávněného monopolu
8 – Cesta korporací k nadpozemským právům

Historie konzumu:

9 – 
Zrození konzumenta
10 – Plánované zastarávání
11 – 
Nakupování na dluh a designová revoluce 80.-90.let
12 – Historie konzumu – Využití strachu v reklamě
13 – Tleskali jsme ekonomice sdílení, dostali jsme středověkou korporaci na digitálních steroidech

Anatomie firmy:

14 – Anatomie moderní firmy – Ekonomičtí sportovci aneb Proč dnes vlastně firma existuje
15 – Anatomie moderní firmy – Příběh o Otesánkovi aneb, jak velká by měla být firma?
16 – Anatomie moderní firmy – líní zaměstnanci, McDonaldizace & přiliš mnoho království
17 – Anatomie moderní firmy – Stroje, zdroje a manažerská daň

18 – Anatomie moderní firmy – Otázky proč a jak, zrození byrokracie a management pro 3%
19 – Anatomie moderní firmy – Firemní táta s mámou aneb úvod do mocenské pyramidy
20 – Anatomie moderní firmy – Zákonitosti života v mocenské pyramidě
21 – Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy I-III
22 – 
Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy IV-VII
23 – Anatomie moderní firmy – Motivace aneb jak dostat peníze ze stolu
24 – Anatomie moderní firmy – práce na hovno & kapučínoví manažeři

Zodpovědnost firmy:

25 – Prospěšná společnost aneb Organizace o pěti sourozencích
26 – „NASTAVIT a ODRBAT nebo „OBOHATIT a ne VYTĚŽIT“?
27 – Temný příběh novozélandské těžařské firmy Pike River Coal
28 – Korporátní pan Hyde. Seznamte se, prosím.
29 – Re-klama: Vrtění psem aneb Výroba souhlasu
30 – CSR jako nástroj moderního marketingu nebo jako součást DNA firmy
31 – 
Jak vyrobit zelenou, ekologickou škodovku Aneb greenwashing ve Škoda a.s.
32 – Domestos pro školy aneb medaile za projekt měnící svět k lepšímu

Tomáš Hajzler: LinkTreeFBIGLiYT, Zprávy ze životaKnihy 
Knihy k tématu reformy podnikání: zde

FacebookLinkedInEmail