Houstone, máme problém
Klíčovou úlohou absolventů kaptologie v technologických firmách (viz minulý díl) je tedy vyvinout algoritmy s cílem získat pro firmu co největší podíl na trhu pozornosti/vědomí. Málo se ví, že tyto algoritmy dnes fungují na stejných principech jako moderní herní automaty. Fungování světa herních automatů bravurně popsala v roce 2012 Natasha Dow Schüllová v knize Navržená závislost. Na schopnosti herních automatů připoutat k sobě lidi stojí například celá ekonomika Las Vegas.
Algoritmy sociálních sítí dnes fungují na stejných principech jako moderní herní automaty.
Za posledních dvacet let vytlačila nová generace strojů stoly na ruletu, Black Jack i kostky. Dnešní stroje už nemají žádnou páku ani nic mechanického. Jedná se o podobně sofistikované počítače, jako jsou dnešní chytré telefony, vytvořené týmy softwarových inženýrů, matematiků, grafiků a odborníků na reklamní texty. Cílem kasin je také maximalizovat time-on-device (čas strávený u stroje). Tomu se následně podřizuje každý detail fungování herních místností. Gambleři si mohou objednat jídlo a pití přes obrazovku. Osvětlení, dekorace, úroveň hlučnosti, dokonce i to, jak stroje voní, to vše je puntičkářsky vykalibrováno. Promyšlená není jenom míra osvětlení, ale dokonce i úhel, z jakého dopadá světlo. Z výzkumů vyplývá, že světlo stimuluje energii hráče nejlépe, když mu dopadá na čelo. Časté je nastavení „skorovýher“, kdy se výsledek nepodaří o jeden malý detail. Prohra je tak přerámována jako „skorovýhra“. Matematici nastavují algoritmus stroje tak, že hráči pokračují ve hře, i když prakticky nonstop prohrávají. Podle typů hráčů existují různé scénáře. Jsou hráči, kteří preferují možnost velkých výher, a hráči, kteří ocení spíše menší výhry. „Matematici ladí algoritmy tak, aby obešly šedou kůru mozkovou a mířily přímo na ještěrčí mozek,“ vysvětluje Natasha Dow Schüllová. A jako by to nestačilo, za frustrovanými hráči, kteří už zvažují odchod, přichází zaměstnanec kasina, tzv. luck ambassador, aby hráče poplácal po rameni a případně nabídl lístky na nějaká představení nebo kupóny na další gambling. Hráč netuší, že ambasador štěstí přišel na základě dat, která na monitoru signalizují, že se přiblížil svému „prahu bolesti“. Nabídka jídla zdarma v místním steak-housu naředí bolest potěšením a dodá hráči motivaci do dalšího hraní.
Prohra je tak přerámována jako „skorovýhra“. Matematici nastavují algoritmus stroje tak, že hráči pokračují ve hře, i když prakticky nonstop prohrávají.
Není zajímavé si uvědomit, jak se jedno české město za druhým snaží vytlačit ze svých center herny, a přitom má každý své privátní kasino v kapse?
Houstone, máme problém
Přes mainstreamový technooptimismus sílí i na nejvyšších pozicích v Silicon Valley hlasy, že čelíme velkému problému. Sean Parker, bývalý prezident Facebooku, si veřejně postěžoval na „neočekávané důsledky“, které jeho platforma pomohla vytvořit. „Jen Bůh ví, co to dělá s mozky našich dětí.“ (zde). Justin Rosenstein, člověk, který vytvořil facebookový like a Google Chat, dnes veřejně lituje toho, že přispěl k vytvoření technologie, kterou považuje za psychicky poškozující. „Všichni jsou dnes roztěkaní,“ říká Rosenstein (obojí zde). Zdá se, že vážnost situace si uvědomují dokonce i někteří současní šéfové. CEO Snapu Evan Spiegel varoval před rolí sociálních médií v bezmyšlenkovitém nahánění „přátel“ nebo „bezcenném vyrušování“ (zde). Šéf Twitteru Jack Dorsey prohlásil, že musí zlepšit „konverzační zdraví své platformy“ (zde). Dokonce Mark Zuckerberg ohlásil už v lednu 2018, že Facebook má novou prioritu – „maximalizovat dobře strávený čas“ spíše než celkový čas (zde).
Podle Harrise je nutné udělat následující tři věci:
1) Je třeba připustit, že svobodná vůle je mýtus (o tom více zde). Vůli samozřejmě máme, ale není svobodná ve smyslu, jak svobodu chápeme. Ve světě, kdy podobu stále větší části našich životů určuje několik technologických platforem, to platí stále více. Až si dokážeme připustit, jak snadné je naši mysl naprogramovat, jak jednoduché je naimplantovat do ní cizí myšlenky a jak ochotně věnujeme čas něčemu, co jsme si sami vůbec nevybrali, nebudeme potom chtít rozumět tomu, co se to děje, a bránit se proti tomu? Potřebujeme nové modely a systémy zodpovědnosti. Je nutné, aby lidé v řídicích pozicích fungovali transparentně a podřizovali se tomu, co chceme my, ne několik málo akcionářů. Jedinou formou etického přesvědčování je to, kde jsou cíle přesvědčujícího v souladu s cíli přesvědčovaného. Z toho vyplývá, že je třeba začít zpochybňovat i velké systémové záležitosti, jako je například dnešní model reklamy.
Naprostý základ naší obrany vůči manipulaci ze strany technologických giga-platforem je pochopit, že svobodná vůle je mýtus.
2) Nakonec potřebujeme vyvinout úplně nový způsob navrhování webů a mobilních aplikací, aby technologie lidem umožňovala žít tak, jak skutečně chtějí, aby je obohacovala a navzájem propojovala.
3) Jak je vidět, digitální obři tak, jak dnes fungují, jsou další zakouřenou zasedačkou, dalším systémovým problémem, který na individuální úrovni nevyřešíme. Přesto je nás stále víc, kteří se snažíme závislostem na obrazovkách nějak stavět. Můj kamarád Adam se například rozhodl vytlouct klín klínem, tedy aplikaci aplikací. Ta jeho mu v počítači umožňuje „pozamykat“ místa, kam nechce, aby ho to pustilo jindy než v konkrétně stanovený čas. Zaujalo mě, že se ta jeho aplikace jmenuje Freedom, tedy svoboda. Možná nás to celé nakonec naučí, co to svoboda vlastně je (o tom např. zde).
__________________________________
PS: Seriál vychází na tomto blogu každé úterý a vzniká úpravou textů z knihy Dobrý život ve stínu konzumní společnosti. Jedním ze závěrů knihy je i nutnost znovu-vybudování sítě drobných místních podniků jako protiváhy nadvládě řetězců a obecně korporací. Globalizaci je nutné vyvážit lokalizací. I proto jsme spustili výzvu podpory drobných místních podniků. Souzníte-li, prosím, pomozte nám ji šířit. Díky!
PS2: Vzhledem ke COVIDU jsme přišli o možnosti financování projektu Zpátky k jídlu. Chcete-li nám pomoci, abychom v něm mohli pokračovat, přispějte nám prosím jakoukoli částkou na náš transparentní účet. Do poznámky napište „Zpátky k jídlu“. Jakmile se nám peníze sejdou a přežene se další vlna Covidu, tak pokračujeme. Díky.
Zde je přehled všech dílů seriálu:
Úvod:
1 – Firma jako stroj na peníze a moc
2 – Evoluce firmy Aneb nejsme stromy, ale housenky
3 – Evoluce firmy: Zelená a tyrkysová fáze
Historie:
4 – Tragédie místních podnikatelů
5 – Úvod do stručné historie korporace
6 – Základy korporace: Objev tržiště & tržních peněz
7 – Základy korporace: Povinnost používání centrálních měn & Ustavení oprávněného monopolu
8 – Cesta korporací k nadpozemským právům
Historie konzumu:
9 – Zrození konzumenta
10 – Plánované zastarávání
11 – Nakupování na dluh a designová revoluce 80.-90.let
12 – Historie konzumu – Využití strachu v reklamě
13 – Tleskali jsme ekonomice sdílení, dostali jsme středověkou korporaci na digitálních steroidech
Anatomie firmy:
14 – Anatomie moderní firmy – Ekonomičtí sportovci aneb Proč dnes vlastně firma existuje
15 – Anatomie moderní firmy – Příběh o Otesánkovi aneb, jak velká by měla být firma?
16 – Anatomie moderní firmy – líní zaměstnanci, McDonaldizace & přiliš mnoho království
17 – Anatomie moderní firmy – Stroje, zdroje a manažerská daň
18 – Anatomie moderní firmy – Otázky proč a jak, zrození byrokracie a management pro 3%
19 – Anatomie moderní firmy – Firemní táta s mámou aneb úvod do mocenské pyramidy
20 – Anatomie moderní firmy – Zákonitosti života v mocenské pyramidě
21 – Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy I-III
22 – Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy IV-VII
23 – Anatomie moderní firmy – Motivace aneb jak dostat peníze ze stolu
24 – Anatomie moderní firmy – práce na hovno & kapučínoví manažeři
Zodpovědnost firmy:
25 – Prospěšná společnost aneb Organizace o pěti sourozencích
26 – „NASTAVIT a ODRBAT nebo „OBOHATIT a ne VYTĚŽIT“?
27 – Temný příběh novozélandské těžařské firmy Pike River Coal
28 – Korporátní pan Hyde. Seznamte se, prosím.
29 – Re-klama: Vrtění psem aneb Výroba souhlasu
30 – CSR jako nástroj moderního marketingu nebo jako součást DNA firmy
31 – Jak vyrobit zelenou, ekologickou škodovku Aneb greenwashing ve Škoda a.s.
32 – Domestos pro školy aneb medaile za projekt měnící svět k lepšímu
33 – Boj proti rakovině rakovinou a fenomén Coca-colonizace
34 – Přírodu ochraňující, zero waste Kofola aneb greenwashing v Kofola, a.s.
35 – H&M: Globální lídr ve vědomé módě aneb greenwashing módní branže
38 – Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomí je síla.
Design služby/produktu s cílem vybudovat závislost:
36 – Booking.com jako mistrovství v iluzi nedostatku aneb úvod do světa prodejních triků na internetu
37 – Technika „Past na šváby“ aneb Osobní zkušenost s Vodafone, ČOSB, T-Mobile a DPP
39 – Zukrování, šmírovací kapitalismus aneb zcela nový model podnikání
40 – Pohádka o Smolíčkovi aneb láhev rumu každému děcku
41 – Skinnerova krabice a magie kaptologie
42 – Houstone, máme problém
43 – Když je plechovka soleného masa víc, než papája ze zahrady
Legální výroba toxických látek:
44 – Zázračná zabijácká tabletka
Tomáš Hajzler: LinkTree, FB, IG, Li, YT, Zprávy ze života, Knihy
Zdroj: Dobrý život ve stínu konzumní společnosti