Nakupování politiků, lobbing & otočné dveře

Zdroj: pixabay.com
Byznys 101 / 24. 5. 2021 /

Všechny už zmíněné „re-klamní“ triky, „vrtění psem“, tedy vytváření falešné reality, navrhování produktů a služeb tak, aby na nich byli lidé maximálně závislí, a notorické zbavování se zodpovědnosti za škody pomocí strategie čtyř psů se ve světě velkého byznysu dále doplňují úpravou legislativy tak, aby co nejméně omezovala podnikání velkých firem. V PR branži (viz v minulém díle např. zmíněný Fleishman Hillard) tomu říkají „příznivé regulatorní prostředí“.

O co jde? Jak jsme už viděli na příkladech, pro mnohé – zejména nadnárodní – firmy je smyslem podnikání maximalizace zisku založeného na vytěžení hodnoty v místech podnikání v rámci legislativních možností. Legislativa je zde tím často jediným, co omezuje trhy, možnosti „těžby“, a tedy zisky. Pokud chceme trhy zvětšit, jednou z logických cest je tedy úprava zákonů ve prospěch podnikání. Žijeme v systému, kdy se všichni můžeme nějakým způsobem vyjádřit k tomu, jak by měly zákony vypadat. Všichni, tzn. i firmy. O tom, že hlas Facebooku, Coca-Coly nebo v Česku PPF Group, Agrofertu nebo ČEZu má v dnešní formě demokracie násobně větší váhu než názor obyčejného člověka, tu už byla řeč. Jde o to, jak svůj názor prosadit, což je další věc, které bychom se od korporací mohli učit.

Prolínání ekonomické a politické moci má, jak už bylo řečeno, své kořeny ve středověku. Na přelomu 20. a 21. století ovšem nabralo na intenzitě. V době, kdy tento text vznikal, oblétlo svět video americké poslankyně Alexandrie Ocasio-Cortézové (AOC), ve kterém se tato mladá žena z newyorského Bronxu vyptává amerických zákonodárců na to, co všechno současné americké zákony dovolují:

„Pokud se chci jako politik, který touží maximálně se obohatit na úkor Američanů, pustit do kampaně, která bude 100% financovaná korporacemi, existuje nějaká legislativa, která by mi v tom mohla zabránit?“

Odpověď: „Ne.“

AOC: „Znamená to, že mě může financovat fosilní průmysl, farmaceutický průmysl a že můžu také legálně platit lidem, kteří vědí něco, co by mi ve volbách uškodilo, aby mlčeli?“

Odpověď: „Ano.“

AOC: „Tohle všechno uplácení je tedy legální. Takže mám svůj speciální fond od korporátních sponzorů na to, abych zaplatila lidem, kterým je třeba, abych mohla být zvolena. Nyní jsem zvolena a mám moc předkládat zákony, podle kterých se v naší zemi vládne, můžu je upravovat a lobbovat za ně. Skvělé. Existují nějaké meze v tom, jaké zákony nemohu – na základě zájmů, které zajistily mé zvolení – ovlivnit? Jsou nějaké zákony, na které nemohu sáhnout?“

Odpověď: „Ne.“

AOC: „Takže mě může financovat farmaceutický nebo fosilní průmysl a můžu psát zákony v jejich prospěch?“

Odpověď: „Ano.“

AOC: „Co když chci co nejvíc zbohatnout? Existují nějaké zákony, které mě v tom omezí? Nebo můžu například vlastnit akcie nějaké ropné firmy a zároveň psát zákony, které budou naftařskou branži deregulovat tak, aby vzrostla cena mých akcií?“

Odpověď: „Můžete.“

Asi není divu, že záznam tohoto dotazování se stal přes noc nejsledovanějším politickým videem v historii USA. To, že je možné si politiku koupit a nechat si psát zákony na zakázku, je dalším veřejným tajemstvím naší dnešní společnosti. Velký počet firem má tak ve svých rozpočtech vedle kolonky na reklamu i kolonku s částkami pro lobbisty. Těch je jenom v Bruselu momentálně 42 na jednoho poslance Evropského parlamentu (zde). Chápete, co to znamená? My, Evropané, si platíme 705 europoslanců a velké firmy si „na ně“ platí přes 30 tisíc lobbistů. 705 versus 30 000! Teď kdo s koho!

V Bruselu aktuálně působí 42 lobbistů na jednoho poslance Evropského parlamentu. Tj. my občané si platíme 705 europoslanců. Velké firmy si si platí 30 tisíc lobbistů. 705 versus 30 000. To je Brusel. Co potom Washington nebo Praha?

Podle odhadu deníku The Guardian z roku 2014 se lobbistům podaří uspět ve třech čtvrtinách případů – takové procento zákonů je tedy ovlivněno lobbisty (zde). Už jenom představa, že fronta dvaačtyřiceti lidí ťuká na dveře jednoho poslance ve snaze prosadit zájmy nadnárodních korporací (tj. v jejich ideálním světě zcela neregulovanou těžbu s využitím stále pestřejší škály manipulativních technik), je vskutku strašidelná. A to je v Bruselu. Co potom ve Washingtonu nebo v Praze?

To jsou lobbisté, tedy lidé, kteří jsou stejně regulérními zaměstnanci jako třeba jejich kolegové z HR, marketingu nebo výroby. Kromě lobbování jsou dnes však zcela normální i přímé platby politickým stranám a konkrétním zákonodárcům tak, jak o tom mluví například Cortézová. Obdarovaní pak svoji vděčnost za zvolení logicky oplácejí tím, že upravují legislativu ve prospěch svých chlebodárců a zvětšují tak možnosti těžby a přihrávají dotace, případně státní zakázky. Představte si, že byste přišli do supermarketu, kde by v jednotlivých sekcích byly různé politické strany a na regálech pak konkrétní politici, všechno s cenovkami.

Tak nějak to dnes funguje.

Představte si, že jako korporace přijdete do supermarketu, kde jsou v jednotlivých sekcích různé politické strany a na regálech pak konkrétní politici, všechno s cenovkami. Tak nějak to dnes funguje.

Vedle lobbingu a přímého nákupu politiků se ve 20. století (především ve Spojených státech) velmi rozšířila politika otočných dveří, která je jaksi nad všemi těmito strategiemi. Funguje to tak, že podnikatel vstoupí do politiky s cílem upravit legislativu a/nebo přihrát zakázky své firmě či firmám. Samozřejmě, že deklarovaný cíl je jiný (například „Make America Great Again!“ nebo „Makáme! ANO, bude líp.“). Po splnění mise (zpravidla řádně obohacen) se vrací zpět do byznysu.

Nikdo zatím nedostal politiku otočných dveří, tedy propojení korporátního světa a politiky, na takovou úroveň jako Donald Trump. Několik příkladů za všechny: ministr financí Steven Mnuchin byl členem vedení globální investičně bankovní společnosti Goldman Sachs. Ministr zdravotnictví Alex Azar pracoval jako lobbista a šéf nadnárodního farmaceutického gigantu Eli Lilly. Agenturu pro ochranu životního prostředí vedl lobbista uhelných společností Andrew Wheeler. Ministerstvu obrany šéfoval bývalý viceprezident Boeingu Patrick Shanahan, kterého pak vystřídal Mark Esper z Raytheonu (obě firmy jsou hlavními dodavateli zbraní pro Pentagon). Ministerstvo zodpovědné za správu americké půdy a těžby přírodních bohatství vedl průmyslový a uhelný lobbista David Bernhardt (zdroj). Podle The Washington Post pracovalo přímo v Trumpově administrativě 350 někdejších lobbistů (zdroj).

Jednou z mnoha případových studií politického marketingu s využitím všech výše popsaných strategií a technik je vzestup Andreje Babiše, a stojí proto za bližší pohled. V době, kdy vznikala kniha, která je předlohou pro tento seriál, stojí v pozadí stratég Petr Topinka, který léta vedl českou pobočku nadnárodní reklamní sítě BBDO proslulou prací pro Pepsi, Pedigree nebo Bayer. Guruem přes sociální sítě je dlouhodobě Marek Prchal, který mezi svou inspiraci řadí Umění války mistra Sun-c’ a film o politické maniuplaci Vrtěti psem. Za zmínku stojí i pozice Marka Hanče a jeho agentury PR Lab, který v týmu zastává roli tzv. spin doctora. Spin doctoring definuje Wikipedie takto: „Forma propagandy dosažená prostřednictvím poskytování zkreslené interpretace nějaké události či kampaně, přesvědčující veřejné mínění ve prospěch či proti nějaké organizaci nebo veřejně známé osobě. Zatímco tradiční styk s veřejností využívá změny prezentace faktů, spin často využívá falešnou, klamnou a vysoce manipulativní taktiku.“

Andrej Babiš, čtvrtý nejbohatší Čech. Potraviny z produkce jeho firem najdete v ledničce většiny našich domácností, ve školních i závodních jídelnách. Koncern Agrofert, který ovládal v roce 2019 už přes dvě stě firem, je největším soukromým zaměstnavatelem v Česku. Jeho podniky jsou zároveň největším příjemcem dotací v zemi (zde) Jeho agrochemické aktivity mění ráz naší krajiny, kvalitu naší půdy, podzemních vod, včelstev a zdravotní stav lidí. Babišovy deníky a další média spoluutvářejí naši realitu. Babiš v roli předsedy nejsilnější politické strany mění dlouhodobě legislativní rámec naší země. V novodobé historii je prvním trestně stíhaným premiérem, což společně s jeho opovržlivou a lživou politickou reklamou dlouhodobě snižuje úroveň morálky ve státě. Usuzuji, že společně s Milošem Zemanem v roli prezidenta České republiky mají nejzásadnější dopad na rozdělování společnosti.

Jak známo, v podnikání existují dvě cesty, jak dosáhnout cíle, tj. trvalého zvyšování zisku: víc vydělat a víc ušetřit. Do této chvíle jsme se zaměřovali na strategie a techniky, jak víc vydělat. V následujících dvou oddílech se podíváme i na to, jak snížit náklady. Nejprve se zaměříme na téma úspor v oblasti pracovní síly (zaměstnanci a zaměstnanci dodavatelů) a poté na téma placení daní (stát a nadnárodní smlouvy o „volném obchodu“). To společně s trvalým tlakem na snižování kvality (zákazníci a plánované zastarávání) a fenomén externalizace nákladů (planeta) tvoří každý rok dohromady mnohamiliardové úspory, které se významně podepisují pod hospodářskými výsledky firem.

Foto v úvodu: Parodie tématu politické lobbingu Kancelář Blaníkzdroj

__________________________________

PS: Seriál vychází na tomto blogu každé úterý a vzniká úpravou textů z knihy Dobrý život ve stínu konzumní společnosti. Jedním ze závěrů knihy je i nutnost znovu-vybudování sítě drobných místních podniků jako protiváhy nadvládě řetězců a obecně korporací. Globalizaci je nutné vyvážit lokalizací. I proto jsme spustili výzvu podpory drobných místních podniků. Souzníte-li, prosím, pomozte nám ji šířit. Díky!

PS2: Vzhledem ke COVIDU jsme přišli o možnosti financování projektu Zpátky k jídlu. Chcete-li nám pomoci, abychom v něm mohli pokračovat, přispějte nám prosím jakoukoli částkou na náš transparentní účet. Do poznámky napište „Zpátky k jídlu“. Jakmile se nám peníze sejdou a přežene se další vlna Covidu, tak pokračujeme. Díky.

Zde je přehled všech dílů seriálu:

Úvod:

1 – Firma jako stroj na peníze a moc
2 – Evoluce firmy Aneb nejsme stromy, ale housenky
3 – Evoluce firmy: Zelená a tyrkysová fáze

Historie:

4 – Tragédie místních podnikatelů
5 – Úvod do stručné historie korporace
6 – Základy korporace: Objev tržiště & tržních peněz
7 – Základy korporace: Povinnost používání centrálních měn & Ustavení oprávněného monopolu
8 – Cesta korporací k nadpozemským právům

Historie konzumu:

9 – 
Zrození konzumenta
10 – Plánované zastarávání
11 – 
Nakupování na dluh a designová revoluce 80.-90.let
12 – Historie konzumu – Využití strachu v reklamě
13 – Tleskali jsme ekonomice sdílení, dostali jsme středověkou korporaci na digitálních steroidech

Anatomie firmy:

14 – Anatomie moderní firmy – Ekonomičtí sportovci aneb Proč dnes vlastně firma existuje
15 – Anatomie moderní firmy – Příběh o Otesánkovi aneb, jak velká by měla být firma?
16 – Anatomie moderní firmy – líní zaměstnanci, McDonaldizace & přiliš mnoho království
17 – Anatomie moderní firmy – Stroje, zdroje a manažerská daň

18 – Anatomie moderní firmy – Otázky proč a jak, zrození byrokracie a management pro 3%
19 – Anatomie moderní firmy – Firemní táta s mámou aneb úvod do mocenské pyramidy
20 – Anatomie moderní firmy – Zákonitosti života v mocenské pyramidě
21 – Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy I-III
22 – 
Anatomie moderní firmy – Stíny pyramidy IV-VII
23 – Anatomie moderní firmy – Motivace aneb jak dostat peníze ze stolu
24 – Anatomie moderní firmy – práce na hovno & kapučínoví manažeři

Zodpovědnost firmy:

25 – Prospěšná společnost aneb Organizace o pěti sourozencích
26 – „NASTAVIT a ODRBAT nebo „OBOHATIT a ne VYTĚŽIT“?
27 – Temný příběh novozélandské těžařské firmy Pike River Coal
28 – Korporátní pan Hyde. Seznamte se, prosím.
29 – Re-klama: Vrtění psem aneb Výroba souhlasu
30 – CSR jako nástroj moderního marketingu nebo jako součást DNA firmy
31 – 
Jak vyrobit zelenou, ekologickou škodovku Aneb greenwashing ve Škoda a.s.
32 – Domestos pro školy aneb medaile za projekt měnící svět k lepšímu
33 – Boj proti rakovině rakovinou a fenomén Coca-colonizace
34 – Přírodu ochraňující, zero waste Kofola aneb greenwashing v Kofola, a.s.
35 – H&M: Globální lídr ve vědomé módě aneb greenwashing módní branže
38 – Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomí je síla.

Design služby/produktu s cílem vybudovat závislost: 

36 – Booking.com jako mistrovství v iluzi nedostatku aneb úvod do světa prodejních triků na internetu
37 – Technika „Past na šváby“ a další „sviňárny“ v podání Vodafone, ČSOB, T-Mobile & DPP
38 – Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomí je síla.
39 – Zukrování, šmírovací kapitalismus aneb zcela nový model podnikání
40 – Pohádka o Smolíčkovi aneb láhev rumu každému děcku
41 – Skinnerova krabice a magie kaptologie
42 – Houstone, máme problém
43 – Když je plechovka soleného masa víc, než papája ze zahrady

Legální výroba toxických látek:
44 – Zázračná zabijácká tabletka
45 – Jak se zbavit zodpovědnosti: Strategie čtyř psů
46 – Glyfosát: Klíč k modernímu zemědělství, nebo rakovina?

Další strategie pro zvyšování výnosů:
47 – Nakupování politiků, lobbing & otočné dveře

Tomáš HajzlerLinkTreeFBIGLiYTZprávy ze životaKnihy
Zdroj: Dobrý život ve stínu konzumní společnosti

FacebookLinkedInEmail